Roofmeister INSIDE: Actuele vangsten, Escher snoek & onze eigen woonboot op het Volkerak

30/01/2023

Yooowww Roofmeisters, in de startblokken voor een nieuwe week. Roofmeister Inside, at your service 😛

***Ga jij mee met ons naar Zweden?***

In oktober zijn wij in in Dragso, Zweden geweest om op snoek te vissen. Iedereen kon zich aanmelden om mee te gaan en met een super leuke groep hebben we een waanzinnige week gehad met ruim duizend snoeken. Dat is voor herhaling vatbaar en z0 zal geschieden. Wil jij mee met Sjoerd Beljaars en Bo Staartjes op het Dragso avontuur 2.0, klik dan HIER.

Onze eigen woonboot op het Volkerak

Over hele de wereld zijn super mooie vislocaties, maar wil jij echt grote snoek, snoekbaars en baars vangen, dan zijn wij van mening dat je op het Volkerak moet zijn. Wat een legendarisch water, niet voor niets dat hier het Nederlands record snoek vanaf komt. En hoe mooi is het dan als je je visboot vast kunt meren aan een woonboot op dit bakkenwater.

Ideaal voor never to forget visavonturen op het Volkerak en het kost zeker niet de wereld. Klik HIER.

Dat kan dus sinds kort bij Jachthaven Waterkant in Dinteloord, daar kun je nu zogenaamde rental houseboats huren, klik HIER. Ideaal voor een tweedaagse op het Volkerak of natuurlijk meer dagen samen met je vismaat of waarom niet met zijn vieren? Er kunnen met gemak 2 boten aan zo’n woonboot aangemeerd worden en het huisje is prima voor 4 personen. Daarbij is het van alle gemakken voorzien met een douche, keuken, slaapkamers, koelkast (met vriezer), koffiezetapparaat en ga zo maar door.

Boot met alle spullen voor de tweedaagse. Uitladen en dan aan de slag op het Volkerak.

Enfin, wij namen afgelopen week de proef op de som, dat wil zeggen, ik (Sjoerd Beljaars), Bo Staartjes en onze meervalmatti Rick Habermehl, die zich in Zweden heeft laten gelden als snoekvisser. Op steenworpafstand van onze woonboot kon Rick zijn boot traileren. Even de visboot volladen met al onze spullen voor het vissen en 1 overnachting, naar de woonboot varen, aanmeren en zo in mum van tijd de spullen in het huisje. Daarna met één voetstap van woonboot in de visboot en l’avonture commence 🙂

Een woonboot, voorzien van alle gemakken. Ideaal voor een korte visvakantie in eigen land.

Ja, het Volkerak huisvest misschien wel de grootste snoeken, baarzen en snoekbaarzen van Europa, maar nee, het is absoluut geen makkelijk water. Tel daar de winterse omstandigheden bij op waar wij mee te maken kregen en je snapt dat ik me al weer aan het indekken ben 😛 Want, het werd taai.

Rick met zijn nieuwe, o zo machtige wapen, de LiveScope Plus.

Het plan was om ons met name te richten op grote baars en snoek. Voor baars zouden we alleen wat speldenprikjes uitdelen op een voor ons gekende stek. Jawel, we zagen ze duidelijk liggen met de gloednieuwe LiveScope Plus van Rick. Wauw, wat een apparaat is dat. Ik had ergens horen zeggen dat soms zelfs je vislijn zichtbaar is met deze nieuwe editie van de LiveScope. Marketingtruc? Nope, ik heb het nu met eigen ogen gezien. En, zoals gezegd, zagen we haarfijn overduidelijke baars symbolen en tegelijkertijd dat ze geen zin hadden om op ons kunstaas te reageren.

De LiveScope zaklamp naar achteren gericht.

Datzelfde gold voor de snoeken die dag. Het windje wakkerde aan en we besloten luwte te zoeken op een zijarm van het Volkerak, de Steenbergse Vliet. Trollen. Misschien niet de leukste manier van vissen, maar op dat moment konden we niet zoveel anders. Het begon veelbelovend. Rick had zijn LiveScope naar achter  gericht. Zo konden we loepjezuiver ons kunstaas volgen en… of er vissen achter aan zouden komen. Dat gebeurde vrijwel meteen toen een mooi signaal overduidelijk achter het kunstaas aan schoot… Echter, dat zou gek genoeg verder ook het enige wapenfeit zijn.

En je kunstaas volgen. Zelfs de wartel ervoor is zichtbaar en zelfs een stuk van de vislijn.

De avond viel in en dan maar terug naar onze woonboot, nieuwe plannen smeden. De boot aanmeren, met een paar stappen in het huisje, douchen, eten en met een biertje een plan maken voor de volgende dag. Wederom zouden we baars weer even de kans geven en daarna vol voor snoek gaan. Op het wijd hadden we veel aasvis zien liggen op diepe stukken. Rick had een slimme truc om daar ons kunstaas aan te kunnen bieden, daar komen we nog uitgebreid op terug met een video.

Hier kun je nog beter de vislijn zien. Ongekend!!!

Dag 2, klaarmaken, van de woonboot in de visboot stappen en tijd voor revanche. Helaas wederom de baars die ons knettergek maakte. Ze lagen er, maar slechts 1 overtuigende aanbeet op de Ned rig van Bo. Scheisse… Na geruime tijd – iets te lang weer – overschakelen op snoek.

Met name ratelpluggen als de RawBite van Westin leken op diepte de vis goed wakker te schudden.

En jawel, op die zelfde dieptes weer strak tegen de bodem aasvissen, waarschijnlijk brasem. Als ik je in de winter een tip mag geven voor het vinden van snoek… echt, zoek die aasvis op. Ergens anders heeft onze Esox lucius niet zoveel te zoeken.

Eindelijk vis, wat hunkerden we daar naar…

En jawel, al snel zijn er volgers te zien op de LiveScope. Gelukkig blijft het niet bij 1, we zien er meerdere, eentje schiet razendsnel omhoog vanaf de bodem tot het aas dat zo’n 2 à 3 meter daarboven wordt aangeboden. Helaas, op het laatste moment pakt ie zijn biezen.

En ze liggen er veul groter! Helaas kwam ons plan te laat. To be continued.

Dan is het wel raak. Rick krijgt een keiharde dreun op de hengel en een snoek van 87 cm is de klos. Niet lang daarna ben ik aan de beurt met een mooi exemplaar van 97 cm. Geen hele grote vissen, maar we zijn o zo blij dat ons plan vruchten afwerpt. Dat geeft voldoening. Jammer genoeg te laat, want dan zitten onze twee visdagen er op. Niet getreurd, we komen terug met onze nieuwe vistechniek en als het even kan, met een woonboot als uitvalsbasis. Stay tuned!

Koud en minder koud

Dat is zo’n beetje de laatste week. Veel oostenwind, en, vooral veel daar van. Lastig voor boot- en finesse vissers, maar niet getreurd mensen. We kregen weer genoeg vangstmeldingen binnen. Check de foto’s die wij er tussen uit hebben gepikt.

Wil jij je vangstfoto terugzien in Roofmeister Inside, drop hem dan in de comments bij ons vangstenbericht dat we elke dinsdag om 14:00 uur op onze Facebookpagina plaatsen.

Edwen Wijnalda: “Na het aanslaan vernam ik direct dat het een snoek van formaat was.. alleen was het net een onderzeeër die bovenkwam met de grote bult op haar rug.. ondanks de mankementen een zeer mooi getekende snoek.” Bij het karpervissen noemen ze dat een karaktervis en dat heeft deze snoek ook. Heel bijzondere vangst Edwen.

Jurgen Van Schijndel: “Bijzonder wat een mooie dikke snoeken er te vangen zijn in slootjes van 30 cm diep.” Haha inderdaad Jurgen! Dat blijft verbijsterend. Deze is wel uitzonderlijk vet zeg?!

Robert Romijn: “Een mooie havensnoek tijdens een roofviswedstrijd.” Super Robert! Gewonnen? Ook weer zo’n dikkerd man.

Kevin Demmers: “Tijdens het hoge water genoodzaakt om een nieuwe plek te proberen omdat de oude niet bereikbaar was.. Maar dat pakte goed uit! Met de eerste grote vis van 2023!” Wauw, wat een bak Kevin! Insane! En zo zie je maar waar het lot je soms bij een pot goud neerzet.

Michelle van Wamel: “Mooi snoekbaarsje op mijn nieuwe Gobster shadje van 9 cm.” Lekker bezig Michelle! Hoog water daar ook  zo te zien.

Chris Meijer: “Een mooie snoek van 80 cm op de Miuras Mouse.” Legendarisch kunstaas Chris. Snoeken vanger first class.

Feije Graphorn: “In de Hollandse mangrove lag een snoek verscholen.” Prachtig verwoord Feije! Wat een leipe plaat man! Alsof je in een andere wereld zit.

Freddie Boks: “Een gouden start van een korte sessie, nummer 2 liet niet lang op zich wachten!” Oef, gewoon twee vissen van dit kaliber. Goed gevist Freddie!

Patrick Kreijkes: “Wat kan de winter soms ontzettend taai zijn! Toch fijn dat je er dan toch een paar los hebben kunnen peuteren. Is de dag weer geslaagd.” Netjes Patrick! Het kunnen nu taaie dagen zijn en dan moet je met elke vis blij zijn.

Said El Felyani: “Die aanbeten blijven een verslavend spelletje!” Daar is het ons roofvissers allemaal om te doen Said. Never ending story!

Jessica Vis: “Een middagje doodazen, en uit verveling toch maar met kunstaas erom heen staan gooien. Dit was een van de kunstaas ‘slachtoffers’.” Pfff…Mevrouw vangt even een bak uit verveling… Niet te geloven…

Randy Das: “De mooiste van de dag, love big perch.” En het is ook een heule mooie Randy! Oude strijder, dat zie je zo.

Alain Luijten: “Met een dooie voorn onder de dobber. 114 cm.  Ze beginnen naar de haven te trekken.” Dat mag wel eens tijd worden Alain hahaha. Buitencategorie man, past zelfs niet op de foto 😉

Reinier Pater: “Afgelopen zondag tijdens het pelagisch vissen pakte deze dikke 90 cm snoekbaars vol overgave mijn shad! Als een kind zo blij natuurlijk!” Dat snappen we volledig

Serge Sonneveldt: “Dit zijn de vissen waar je uren voor in de kou staat ’s avonds.” En dan nog Serge, leg dat maar eens uit op een verjaardag aan niet-vissers 😉 Natuurlijk begrijpen wij jou volkomen! Wat een beauty amigo!

Freddy Mulder: “Een middag smijten met groot rubber.” Niet voor niks je arm uit de kom gegooid Freddy! Mooie, dikke vis.

***Foto van de Week ***

Jessy Pattynama: “Modder vette moeder snoek! Ze is al klaar voor de paai!” Inderdaad, wat een bak Jessy. Beauty. Verder een heel bijzondere foto. Als je even snel kijkt lijken de dimensies een loopje met je te nemen met dat steigerhout op de achtergrond. Alsof we naar een Escher schilderij zitten te kijken. Foto van de week! Daar was de jury het unaniem over eens.