Roofmeister INSIDE – De meest actuele vangstfoto’s & to paai or not to paai

06/03/2022

Yooowww Roofmeisters, in de startblokken voor een nieuwe week. Roofmeister Inside, at your service 😛

Geen video😥

We hebben het de laatste tijd niet makkelijk Roofmeisters. Dat krijg je er van als je jezelf torenhoge ambities oplegt. Bo Staartjes en ik, Sjoerd Beljaars, wilden ruim een jaar geleden max 1 video per week on air hebben. Dat verliep goed. Heel goed zelfs. Misschien wel te goed. Eenmaal in de flow hadden we standaard op zaterdagmiddag 16:00 uur een video in jullie digitale brievenbus. Daarbij ging er daarnaast op woensdag ook een video live. Anders kregen we onze video footage simpelweg niet op tijd de deur uit.

Eindelijk het grote water op. Twee dagen het Volkerak, waar kan het fout gaan…

Hoe anders is dat nu. We hebben de wind tegen en dan hebben we het niet over een schlemielig windkrachtje 4, maar een die Eunice in de schaduw zet. Speaking of which, de stormachtige maand februari deed ons de das om. Eenmaal toen de wind ging liggen, besloten Bo en ik te gaan beulen, maar dan is er nog een factor die best wel essentieel is voor acceptabele video’s. Inderdaad, of de vis er wel zin in heeft. Nou, niet bepaald dus.

Sowieso aan de slag met die waanzinnige jerkbaits van die gasten. Klik HIER.

Afgelopen week stonden we aan de zonovergoten oevers van de rivier. Niks dan top omstandigheden, maar de snoekbaars liet het totaal afweten. Geen stootjes, niks. Al snel gaven we het op, met een beloftevolle back up in het achterhoofd. de dag er na zouden we met Frank en Huib van Neptune Fishing naar het Volkerak gaan. Inclusief een overnachting, dus twee dagen full throttle op misschien wel het meest legendarische water van Europa.

Werpen in het kwadraat.

Gemotiveerd tot op het bot schoten we die dag zo naar de eerste stekken. Wij alle vier zijn niet heel erg thuis op het Volkerak en we hadden wat info ingewonnen van Jan Boomsma, Arend van der Heijden en last but not least onze snoekheld Thijs van der Sanden. De meningen waren verdeeld. Met name Arend zinspeelde op het feit dat de ondieptes misschien wat te vroeg zou zijn om op in te zetten. Thijs daarentegen gaf juist die 2 meter en minder het meeste kans.

Elke worp weer heb je op het Volkerak kans op het Nederlands record snoek. Dat dan weer wel.

Alles werd geprobeerd.

Slotsom, we hebben beide geprobeerd en daar gaat het dan misschien al mis. Al helemaal op zo’n immens groot water als het Volkerak. Een eenduidig plan kan je dan heel erg helpen. Maar wat wil je als je echt volle bak in een tussenfase zit. Te koud om te zeggen dat Esox al in love is, te warm om er 100% zeker van te zijn dat ze zich in diepte zouden ophouden. Geen peil op te trekken zogezegd.

Stay tuned voor een vette winactie. Deze jerkbait gaan we verloten!

Culinair hoogstandje van Neptune, midden op het Volkerak.

Bij de helling kwamen we snoek legend Sean Wit nog tegen en met hem onderhielden we contact gedurende de visdagen. Na verloop van tijd werd één ding duidelijk. Wij visten op zo’n 3 tot 5 meter water, Sean op max 2 meter water. Wij hadden welgeteld nog niet één snoek gezien, laat staan gevangen. Sean had er al een paar in de boot en opvallend veel volgers. Natuurlijk schoven wij weldra ook over de ondieptes, maar zelfs dat bood geen soelaas. We vingen 1 snoek, Bo strikte hem.

1 snoek, Bo ving hem. Who else?

Een klein drama zogezegd, maar als het dan moet, dan maar met die fantastische gasten van Neptune Fishing. Wat een toptijd hebben we op het water gehad, hoe gek dat ook moge klinken. Echt wel bikkelen om de boel te forceren en tegelijkertijd super gezellig. Daarbij was het weer heerlijk met een strakblauwe lucht. En vooruit, we gooien er ook maar weer een cliché tegenaan, we hebben onwijs veel geleerd van deze twee dagen…

We nemen nog revanche op het Volkerak. Dat moge duidelijk zijn.

Eerlijk is eerlijk, dat niets was minder waar. Normaal gesproken stappen Bo en ik aan boord bij cracks op wateren waar die cracks de weg kennen. Voor Frank en Huib echter was het Volkerak zo goed als nieuw water. Zodoende moesten we zelf aan de slag met het zoeken naar stekken. Jammer dat dat zich niet uitbetaalde in beschubde beloningen. En, terugkomend op het begin, jammer dat we nu geen video hebben kunnen maken. Maar na regen komt zonneschijn, de messen worden geslepen en om in de woorden van Bass grootheid Mike Iaconelli te spreken: “Never give up!”

De tussenfase

Zoals gezegd Roofmeisters, dit is de tussenfase. Zitten ze met het hoofd in de paai of vreten ze nog voldoende. Wij hebben de grootste moeite gehad om ze te vangen, hoe verging het jullie? Nou, gezien de inzendingen zeker niet slecht! Bedankt voor de inzendingen wederom!

Wil jij je vangstfoto terugzien in Roofmeister Inside, drop hem dan in de comments bij ons vangstenbericht dat we elke maandag om 14:00 uur op onze Facebookpagina plaatsen.

Arian Heeren: “Op een shadje deze prachtige baars mogen vangen.” Fraai gekeurde perca Arian! Mooi ook zo met die stekel op.

Edgar Zegers: “Mooie forse vissen.” Wauw, Edgar, dat kun je wel zeggen. Wat een dikke pens joh.

Eric Westra: “Heerlijk in de zon mijn PR opgeschroefd.” Ahhhh, wat een kasteel Eric! Gefeliciteerd!

Freddie Boks: ‘De enige aanbeet van de zondagmorgen, hoe taai kan het zijn in deze periode!” Maar wel een heule mooie Freddie! Toch goed gevist!!!

Freddie Alves: “PR op de laatste worp – 54 cm.” Nee johhhh, waanzinnige baars, je pr en dat op een laatste worp. Deze ga je nooit vergeten!

Goran Krnjic: “Het lukt gewoon keer op keer, behalve die ene dag.” Wat een bak weer Goran! Wanneer weer filmen? Hahaha

Gregg Hofstede: “Wanneer je maat Kevin na een tijdje zegt, probeer jij het maar, want hij wilt toch echt niet bijten. Gelukkig voor mij had die toch snel zin om te komen spelen.” Soms kan het gek lopen Gregg, maar mooi dat jullie het elkaar gunnen!

Jeroen Deleye: “Nog is een mooie baars van 46cm mogen vangen.” Beauty Jeroen, met heel bijzonder licht!

Jessica Vis: “Nou deze dan maar…keuzestress. Ik vind het vissen met grote shads geweldig maar door wat lichamelijk ongemak vis ik de laatste weken klein en licht. Dat zijn de snoeken zeker niet en zijn dol op een snackje tussendoor.” Ongelooflijk Jessica. De een na de andere mooie bak. Super goed bezig jij!

Junny Vreuls: “Lekker in ’t zonnetje toen deze snoek even wou happen naar m’n Westin BullTeez, dat mocht niet ongestraft blijven. Dus ik zeg gelijk arresteren.” Hahaha, je weet het mooi te verwoorden Junny.

Kenny Maes: “Pr van 87cm dit weekend op de nieuwe FloatPlus One.” Mooie snoekbaars Kenny, kijk dat onvervalste winterbuikie.

Mark Derrix: “Eerste meerval van 2022 gelijk 1 boven de meter. 110cm. Laten we hopen dat we er nog veel meer mogen vangen.” De kop is er af in ieder geval Mark, figuurlijk dan hahaha.

Mark Verhoeven: “Dikke KNOTS van een baars!” De vorige editie zagen we je nog met roosters en GT’s, maar deze mag er ook zijn Mark!

Maurice Landzaat: “116 cm.” Kort maar krachtig Maurice, maar dat kun je niet helemaal van je vangst zeggen hahaha.

Nigel Zwartewaalsloot: “Ik gooi mijn hengel opnieuw in, loop naar mijn andere hengel toe en in m’n rug hoor ik een soort zweepslag in het water; dobber weg! Na een perfecte drill komt er een mega dikke dame van 112 cm boven water, mijn nieuwe PR!” Super vet verhaal Nigel en gefeliciteerd met je nieuwe pr! Wast een bak amigo!!!

Pedro Van Gaver: “Eindelijk na het stormweer nog eens kunnen uitpakken met een zonnetje en weinig wind, ideale omstandigheden om nog eens te gooien met loodkopje. Geen slechte keuze, want even later mocht ik een nieuw PR van 89 cm aanvinken.” Ahhhh, wat mooi man! Gefeliciteerd!!!

Robin de Groot: “Tijdens een heerlijk weekend op het water pakte ik op dag 1 een mixed “Double hookup”! En na dat hoogte punt, volgde op dag 2 deze machtige dubbel!” Prachtig Robin! Wat een super mooi gekleurde zanders ook!!!

Tim Hoomoedt: “Of er snoeken rondzwemmen op Ameland? Nou zeker wel en wat voor exemplaren.” Wauw Tim! Waanzinnig! En dat op een van onze eilanden. Heel gaaf!

Vincent Verheugen: “Mooie 83 cm.” Supermooi hoe de zon door de vinnen en staart heen schijnt.

***Foto van de week***

Friso Boomsma: “Toen het zonnetje op het water begon te schijnen kon deze unit mijn statisch gepresenteerde makreel niet laten liggen…….op een cm na net geen evenaring van mijn pr.” Wat een prachtige vis Friso, alleen de tekening op deze vis alleen al. Verder heel tof hoe het tegenlicht van iets opzij er een legendarische foto van maakt. Foto van de week Friso! Gefeliciteerd!