Roofmeister INSIDE: Actuele vangsten & trollen is nog nooit zo effectief geweest!

26/12/2023

Yooowww Roofmeisters, in de startblokken voor een nieuwe week. Roofmeister Inside, at your service 😛

📽️Vrijdagavond video📽️

We hadden hoge verwachtingen, maar deze sessie op grote baars overtrof alles! Meerdere double hook ups en een buitencategorie baars van ver over de 50 cm😱 Hoe groot exact? Check de video en be amazed!!! Frank en Huib van Neptune Fishing vissen met en leggen alles uit over de Ned rig, het werpen met shads en twitchbaits! Niet alleen baars laat zich zien, ook snoekbaars en grote! Een dag op een troebele rivier voor in de boeken!

Trollen is nog nooit zo effectief geweest

Wat kunnen we toch lelijk doen over trollen op snoek. Alsof vangsten dan niet tellen. Ik zal eerlijk zijn, zelf heb ik er ook niet heel veel mee. Het kan ontzettend saai zijn. Geloof het of niet, ik heb een keer letterlijk iemand in slaap zien vallen met een hengel in zijn hand. Toch is er licht aan de horizon en dat heet LiveScope Plus. Richt de transducer naar achteren en het spelletje verandert volledig.

Trollen met de LiveScope Plus naar achteren gericht.

Dat trucje hadden maatje Rick Habermehl en ik al eens eerder gedaan en zouden we eens overdoen. Toen op het Volkerak met de aasvis op grote diepte, waarbij we het kunstaas met een soort van downrigger op die diepte kregen. Met de LiveScope Plus naar achteren gericht kregen we ontzettend veel informatie.

Het kunstaas in de kegel, zelfs de wartel en de vislijn. Wat een waarnemingsvermogen!

We konden overduidelijk de aasvis waarnemen en ze weg zien schieten als het aas te dichtbij kwam. Ook zagen we zeer nauwkeurig op welke diepte ons kunstaas liep en last but not least zagen we snoeken er achter aan komen, weer afhaken, een tijd volgen of er boven op klappen.

Van zero to hero. Eenmaal de ingreep van Rick en we gingen vangen!

Tijdens die sessie op het Volkerak begon dat lampje pas laat te schijnen en hebben we op die manier slechts een enkel uurtje gevist. Reden genoeg om dit alles nog eens flink aan de tand te voelen. Dit keer een kleiner water, een echt snoekwater. Het werd een topdag en jawel, met een hoofdrol voor de LiveScope.

De SideVü van de Garmin EchoMap, wolkjes aasvis hier en daar. Genoeg om je vertrouwen mee te sterken.

Ongekend wat een detail die SideVü biedt.

Ik wist op dit overwegend heldere water nog een stuk waar het vaak een stukje troebeler is. Het blijft gissen, maar ik denk dat hier ’s winters aasvis samentrekt. Die beesten zitten voortdurend met hun bek in de bodem en dat zorgt voor net wat meer kleur. Hier besloten we nog niet te trollen, maar werpend aan de slag te gaan.

Weer een andere dimensie met de Perspective Mode van de LiveScope Plus. Op de werprichting gericht en zodoende kun je tijdens het binnenvissen je kunstaas blijven volgen.

Inderdaad vonden we met de SideVü (De SideScan van Garmin) plukjes aasvis, overduidelijke snoeksignalen misten we echter nog. Op deze plek stelde Rick de zogenaamde Perspective Mode in. Prachtig hoe je vissen ziet zwemmen in deze modus en je kunstaas kunt volgen tot aan de boot. Iets om ons nog verder in de verdiepen.

Ik kreeg het steeds net niet goed genoeg op de foto. Volgende keer zal er een GoPro op gericht staan 🙂

Rick probeerde de volgers nog te activeren met korte rukjes aan de vislijn… Het bleef helaas bij volgen.

Helaas, helaas, hier geen snoek activiteit. Tijd om plan A te activeren. Trollen. Maar waarheen? Heel simpel: naar links of naar rechts? De uiteindelijke keuze zou cruciaal zijn voor het slagen van onze visdag. We besloten links mee te nemen. Niet omdat we daar nu zoveel vertrouwen in hadden, meer onder het mom ‘anders komen we daar niet meer aan toe’. Uiteindelijk zouden we daar niet meer weg te slaan zijn.

Toch hapte er een toe. Het eerste wapenfeit, trollend.

De eerste strook slepend vissen gaf ons al ontzettend veel vertrouwen. En nu komt ie:  Zonder LiveScope zou dat absoluut niet het geval zijn geweest. Zonder zouden we nog een stukje doorgetrold hebben en dan gewoon het lange, eerder genoemde rechterstuk afvaren. Met de LiveScope zagen we die eerste strook echter al 3 snoeken achter het kunstaas aan komen. Hup, nog een keer, weer twee vissen die het kunstaas volgden en jawel, eentje hapte toe. Een derde keer wederom 3 snoeken achter het kunstaas aan.

Keuzestress 😛 Wat gaat werken deze dag?

Een overtuigende aanbeet.

De Zilla Glider, een must have voor elke snoekvisser!

Nu was het genoeg, die gehele strook zouden we werpend bestoken. Ik met een grote Salmo Fatso, Rick met een Westin BullTeez, beide lineair lopend kunstaas. Rick kreeg wat volgers, maar bijten ho maar. Op aanraden van Rick schakelde ik over op een Zilla Glider van Berkley, een van zijn absolute favorieten. Een paar worpen stond ik met mijn eerste snoek in mijn handen, kort daarop gevolgd door mijn tweede. Bij Rick bleef het bij volgers.

Mijn standaard montage; een 40 fluorocarbon leader van 3 tot 2 meter en een 80/00 fluorocarbon onderlijn.

Twee opzienbarende waarnemingen tot dusver. A, wat lag hier geconcentreerd ontzettend veel snoek, bijna Zweedse taferelen. B, ik ving snoek, bij Rick zwommen ze er achteraan. Nu ben ik een enorm fluorocarbon fan en sla ik daar nog wel eens in door. Behalve een 80/00 fluorocarbon onderlijn, heb ik er steevast een leader van 40/00 fluorocarbon voor zitten. Rick niet en ik was er stellig van overtuigd dat dat de oorzaak was voor ‘volgen, volgen, niet bijten’.

Het absoluut niets met het wel of geen gebruik van fluorocarbon te maken.

Toen iets groots. Bij het bovenkomen dachten we aan een snoek die over de 110 cm heen zou gaan.

Ik zat er weer eens goed naast. Het had daar absoluut niets mee te maken. Want, zodra Rick na mijn tweede snoek ook overschakelde naar een Zilla Glider was het hek van de dam. Geen volgers meer, maar niks dan overtuigende aanbeten. Een gekkenhuis! Een paar vissen later een harde dreun op de hengel van Rick en meer gewicht. Bij het bovenkomen rekenden we ons rijk met een vis van over de 110 cm… Deze snoek was echter bizar dik en het meetlint liet slechts 95 cm zien.

Slechts 95 cm…

Het is voor mij eens te meer het bewijs geweest dat de actie van het kunstaas doorslaggevend is geweest. Een recent voorbeeld in Zweden (HIER), daar won het extreem snel geviste kunstaas het van het langzame. Hier deze visdag werd het een dubio tussen lineair (rechttoe-rechtaan) binnengevist kunstaas en walk-the-dog jerkbaits. Dit keer dus de jerkbaits, andersom heb ik echter ook meegemaakt.

De daysaver van de dag, de Zilla Glider.

Al met al zeer bijzonder hoeveel snoek hier bij elkaar lag. Waarom? Wel, we zagen op de LiveScope en SideVü genoeg witvis, met name op de rand van het talud van zo’n 1,5 meter naar 6 tot 7 meter. Onze snoek-geobsedeerde ogen zijn dan naarstig op zoek naar snoeksignalen… We zijn ook nog een tijdje backtrollend met grote shads dwars door die aasvis heen gaan vissen, zonder resultaat. Geen signalen en geen aanbeten.

We hebben het nog even backtrollend geprobeerd midden tussen de wolken aasvis.

Net alsof wijzelf c0ntinu de deur platlopen bij een frietkraam. Anders gezegd, natuurlijk is de aanwezigheid van aasvis een belangrijke indicatie dat er snoek kan liggen. En ja, die kunnen onder of midden in zo’n school liggen, maar dat hoeft absoluut niet het geval te zijn. Werpend kregen we de aanbeten ook 9 van de 10 keer boven en voorbij het talud.

Wat een dag! Veel vangsten en bovendien ontzettend leerzaam.

Zodoende een visdag vol met leerpunten! Dat zijn dagen om te koesteren, al helemaal omdat het regelrecht genieten was met zoveel actie. Helaas dit keer geen video, maar natuurlijk staat dat al in de steigers voor een volgende keer. Stay tuned!

Kerstvangsten

De Kerstmaaltijden zitten er weer bijna in. Wij mensen kunnen er wat van deze dag. Hoe zit dat onder water? Hebben de rovers honger? Hell yeah, een overvolle vangsten-inbox is het bewijst!

Wil jij je vangstfoto terugzien in Roofmeister Inside, drop hem dan in de comments bij ons vangstenbericht dat we elke dinsdag om 14:00 uur op onze Facebookpagina plaatsen.

Robertjan Mastenbroek: “Een van de kneiters van afgelopen weekend (51.5 cm), buiten dat ook nog eens een parel van een baars. Het blijft een verslavende visserij!” Wat ben je toch een topper RJ, elke keer weer mooie vangsten en super fraaie foto’s!

Michelle van Wamel: “Een hele mooie dikke dame die vol voor mijn makreel op 2e Kerstdag ging.” Dat is nog eens vers van de pers Michelle! Mooie dikke snoek!

Lesley Maessen: “Een mooie baars liet zich even verleiden! Enkele foto’s en deze kon weer de buurt onveilig gaan maken.” Haha rekening maar dat visjes en kreeftjes onder water geen leven hebben met zo’n bak. Topplaat!

Chris Meijer: “een mooie polder snoek van 84 cm op een spiering onder de dobber.” Hoppa, lekker gevist amigo! Wij met Roofmeister moeten dat ook meer gaan doen!

Jim Groven: “440 km gereden voor een visje.” Joh, schijnt dat er in Timboektoe inderdaad een mooi zanderbestand rondzwemt.

Kevin_hop_predatorfishing: ” Samen met Toon Van Ham enkele hengels van de nieuwe Westin W2 reeks aan de tand mogen voelen, dat is gelukt.” Een proefkonijn om van te watertanden Kevin!

Marco Jagtenberg: “Door al het hoog water is het baars vissen dramatisch dit jaar, wat ik wel het allerliefst doe. Klein voordeel is dat ik nu in de buurt de snoekbaars ook eens probeer met andere technieken! Dat gaat steeds beter. Merk wel dat de imitatie worm favoriet is!” Dat is een voordeel van het hoge, troebele water Marco, die snoekbaars voelt zich als een vis in het water 😉

Jean-Paul Van Boven: “Wat hebben ze honger de laatste tijd…” Mooie bak JP! Tja, onder water misschien net zo goed een vreetfestijn 😉

Rick Uphof: “Klapper in de regen en wind.” Haha tijger dat je er bent! Doorzetten met zulk weer en dan beloond worden en terecht!

Toon Vl Fishing: “Afgelopen maand in eigen land. Een hele mooie baars mogen vangen. 51 centimeter!” Wow, dat zijn ze Toon en dat op Belgische bodem. Ook daar dus!

Thomas van Liempd: “Prachtige baars op de C-rig. Weer of geen weer, als je niet gaat vang je sowieso niks.” Waarheid als een koe Thomas! Wat een beauty!!!

Marijn Elize Cas Deneweth: “Na een tijdje geen vis te kunnen prikken eventjes voor 2 uurtjes een ander water opgezocht, terwijl de vrouw naar haar moeder ging. De bedoeling was om een snoekbaars te proberen te vangen, maar na de eerste worp met mijn dropshot hengel, knalde deze mooie dame op mijn aasje, 90 cm.” Dat moet een mooie dril zijn geweest op die lichte hengel Marijn!

Jurgen Van Schijndel: “Met mijn zoon even de wijk in geweest, actie genoeg; geen grote maar wel genoten.” Prachtig dat dat gewoon even kan in Nederland Jurgen! Koesteren!

Justin Roobol: “Klein maar fijn.” Prima snoek voor de polder Justin! Mooie kleur shad overigens!

Freek Janssen: “Wat zijn ze toch vol aan het vreten.” ongekend hoeveel meerval jij vangt Freek! Next level!

Ensar Vurel: “Wellicht niet de zwaarste, maar een puntgave baars van 53,5 cm.” Wauw!!! Wat een buitencategorie mooie baars Ensar! Die ga je niet snel vergeten!

Jos Ceelen: “Mooi avondje met de Float Plus op pad. En dan een mooie snoekbaars vangen. Is toch het mooiste wat er is.” Veel mooier gaat het inderdaad niet worden Jos! Wat een kasteel!

Kevin Decq: “Het is voor mij persoonlijk taai in België, toch kon deze dame de Westin Swim niet aan haar neus laten passeren.” Een geweldig mooie snoekenprint Kevin!

Serge Sonneveldt: “Waar het dood aas seizoen moeizaam op gang kwam, mag ik de maand december niet klagen. Weer een mooie dikke meter plus mogen noteren.” Het begint weer te lopen voor je Serge! Super! Kom maar op met die bakken!

Dominique Neijenhuizen: “113 cm werpend op snoekbaars.” Poeh, dat moet een hell of a fight zijn geweest Dominique! Goed om je weer eens met een topvangst te zien ouwe dibbes!

🏆Foto van de Week🏆

Deze editie van Roofmeister Inside opvallend veel XXL baarzen, maar deze van Toon Vl Fishing sprong er wel bovenuit. Sowieso een volgevreten ballon, maar check ook die bijzondere kop van dit exemplaar! Schuin aflopend, bijna een GT bek. Dan nog nagenoeg het ontbreken van de strepen. Een nieuwe soort? Hoe dan ook foto van de week, gefeliciteerd Toon!!!