Roofmeister Inside – De grote RM fuck up, meerval van 2 meter & 45 actuele vangstfoto’s!

17/01/2021

Yooo Roofmeisters, in de startblokken voor een nieuwe week. Roofmeister Inside, at your service 😛

De grote RM fuck up, meerval van 2 meter

Cameraman Bo Staartjes en ik, Sjoerd Beljaars, geven elkaar een box en stappen elk in onze eigen auto. Voor mij is het ruim 2 uur terug rijden, voor Bo ook nog zeker 1,5 uur. Eenmaal in de auto dringt het tot me door dat deze sessie zich in mijn top 3 meest dramatische sessies mag scharen. Watskebeurt?

Toe alles op rolletjes liep, klik HIER.

Al tijden stond er een bellyboat sessie gepland met meervalbaas Tobias Stuurman. Hoe deze kerel het voor elkaar krijgt is nog steeds een raadsel, maar hij vangt gewoon door in de winter. En dat voor een warmte minnende vissoort als de meerval. Enfin, dat wilden wij natuurlijk wel eens maken. De plannen werden gesmeed.

Toen op wormen en aasvis.

Dit keer zouden shads de munitie vormen.

Allereerst de vraag, hoe gaan wij de boel tof op film zetten? Ik heb onlangs een bellyboat aangeschaft, de Sikkario van HART, een prachtding met versterkt, bijna onverwoestbaar pvc. Bo zou een oudje van mij kunnen lenen, een Hi&Dri. Maar toen mijn eureka moment. Waarom zou ik mijn zodiac van 3,20 meter lang niet gebruiken. Tobias maakt gebruik van het Float Plus aandrijfsysteem onder zijn bellyboat, Bo en ik niet. Om gespierde Popeye benen te voorkomen, kozen we daarom voor de zodiac met elektromotor.

Gelukkig nog een elektrische pomp voor het opblazen. Kun je lekker op Tinder scrollen ondertussen…

Makkelijker gezegd dan gedaan, want hiervoor moest ik diep in de t**gzooi in mijn schuur graven en de nodige spinnenraggen verwijderen. Ik had me wat op de hals gehaald. Goed, een uurtje ploeteren en daar lag dat vervloekte ding de dag ervoor in ieder geval al in de oto. Daarna snel twee accu’s aan de lader. Die heerlijke lichtgewicht lithium batterijen. Neen, nog ouderwetse loodaccu’s, loodzwaar.

Hit the road.

Dan nog de afstand, meneer Stuurman stond er op dat we naar de Maasplassen zouden gaan. Inderdaad, Limburg. Tobias zelf komt uit Spijkenisse, ikzelf uit Barendrecht en Bo uit Utrecht. Hadden we in de zomer niet mooie meervallen gevangen in Rotterdam? Klik HIER. Zou sowieso de nodige kilometertjes schelen, maar nee, Limburg. Hoe laat? Tobias: “7 uur.” Serieus? Meteen een tegenbod natuurlijk. Ik: “8 uur, dan is het bijna licht en in het donker is filmen nauwelijks te doen.” Godzijdank ging Tobias akkoord.

Bloed, zweet en tranen, maar daar lag ie dan eindelijk klaar…

In alle vroegte dus 2 uur over ’t asfalt knallen en eenmaal aangekomen begon de ellende. Tobias en zijn vismaat zouden al rustig naar de stek varen. Wij moesten eerst die ellendige rubberboot nog in elkaar vouwen. Wat een karwei. Zwetend moesten we toen met een uiterste krachtinspanning dat onding ook nog eens over prikkeldraad heen tillen en nog een slordige 50 meter naar de waterkant zeulen. Diezelfde afstand ook nog eens met de rest van de rotzooi, inclusief die loodzware accu’s.

Tobias’ vismaat Den met een snorremans die dag… Wij waren al retour…

Daar zaten we dan in dat bootje. Bo en ik, lekker knus. Vlug de elektromotor op de accu aansluiten… zero stroom. Vlug aan de tweede dan. Met de grootst mogelijke moeite bewoog de schroef piepend en krakend. Ook leeg dus. Wat een ellende. We wisselden een paar teleurgestelde blikken uit en toen pakte ik de roeispanen. Inderdaad, roeien met de riemen die je hebt.

Naar Tobias toe nog een flink stukje en het zweten van het sjouwen kon lekker doorgaan. Dan zien we opeens de rechter luchtkamer zacht worden. Eerst probeer ik het domweg en kwaad te negeren, maar dan besef ik me dat we dan wel eens tussen de vissen kunnen gaan slapen. Bo kijkt aan de achterkant en daar zien we de beruchte luchtbellen uit de boot komen. Lek… als een mandje.

Boot lek, einde oefening.

Dan nog het lumineuze idee om op Google te kijken of we hier ergens een vakantie accommodatie kunnen vinden met hopelijk botenverhuur. We vinden er een en bellen. Gelukkig, het is nu hoogseizoen natuurlijk en gek genoeg heeft Covid de hele wereld in haar greep, behalve dit plekje in Limburg. Niet uiteraard. Kansloos, geen gehoor.

2 meter meerval voor Toob! Natuurlijk gunnen wij hem zo’n vis… eh… Nee, eigenlijk helemaal niet 🙂 Ahhhh… Wat hadden we hier een vette reportage van kunnen maken…

Lang verhaal kort, we varen terug, bellen Tobias, leggen hem ons relaas uit, en pleuren alle bende weer in de auto’s. Die boot ligt nog steeds in mijn auto, ik twijfel om hem naar de stort te brengen… Puur voor straf.

Dan zou het natuurlijk heel fijn zijn als het sowieso een taaie bedoeling is op het water en Tobias geen schub vangt. Nee, hij vangt er meerdere en zelfs een beauty van ruim 2 meter. Weet iemand of het mogelijk is een bepaalde dag met terugwerkende kracht uit de agenda te schrappen? We vragen dit niet voor een vriend.

***Vangsten update***

Tijdens dit schrijven is de eerste sneeuw gevallen en is het buiten guur te noemen. Gelukkig was het afgelopen week wat zachter qua weer en waren we benieuwd naar jullie vangsten. Het resultaat? Eens te meer zij we flabbergasted! Thanks voor het insturen en blijf dat ook doen 🙂

Wil jij je vangstfoto terugzien in Roofmeister Inside, drop hem dan in de comments bij ons vangstenbericht dat we elke maandag om 14:00 uur op onze Facebookpagina plaatsen  🙂

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, staan, buiten en natuur

De eerste vangst voor Devin kant was direct een mooie dikke snoek. Top Devin!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, een sport spelen, lucht, zwemmen, gras, buiten, tekst, water en natuur

Bram Niehoff: ”De eerste dikke baars van het jaar en gelijk een nieuw pr op de twitchbait🤙” Kijk eens aan, lekker bezig Bram!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten en natuur

Jessica Vis: ”Heerlijk middagje.. Deze vis klapte vlak voor mijn voeten vol op mijn aas. En eenmaal geschept dacht ze dat ze nog steeds te kunnen ontsnappen en sprong gewoon weer uit het net🙈 Eigenwijze tante! 🤣(de vis hè)” Dat hoor je niet iedere dag Jessica! Wel volle buit binnen gelukkig.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, boom, buiten, natuur en water

De eerste vangsten van 2021 zijn ook bij Sven Bonouvrie binnen. Deze dame van 87 cm kon de dode voorn niet weerstaan. Mooie vangst en mooie plaat Sven!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten

Milan Ligtenberg: ”Zaterdag nog wat aasvissen gevangen. En toch eventjes de doodaas hengel meegenomen. Hij heeft nog geen uurtje ingelegen, en dat leverde al 3 mooie snoeken op👌” Gaaf Milan, mooie vangst wederom!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, boom, buiten en natuur

Het nieuwe jaar is goed begonnen voor Remon Broekhuis met een mooie metervis! Top Remon.

Afbeelding kan het volgende bevatten: dansende mensen, buiten en natuur

Deze mooie rakker van 65 cm kon de spinner van Chris Meijer niet weerstaan, mooi exemplaar Chris!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, lucht, buiten en water

Thomas Wending: ”Soms val je gewoon met je neus in de boter. Deze dag 18 vissen van 40plus weten te vangen.” Wauw, wat een sessie Thomas!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten

Succesvolle doodaas sessie voor Martijn Leus! Met meerdere 80+ snoeken viel er niks te klagen…

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, lucht, buiten, water en natuur

Dave Mieremet: ”Eindelijk weer eens een lonend middagje snoeken in de polder, 5 mooie dames van rond de 75 cm en als afsluiter deze buffel van 42😱” Kijk dat is lekker Dave! Mooi man.

Michel Dekker: ”Nog van de “Kerstvakantie” maar niet minder mooi. Noah moest en zou een dikke baars. Taai, heel taai was het!. Dikke bak wind en hoog water. Hoe voelt een aanbeet dan. Tsja een tikje of gewoon wat gefrummel… belangrijke opdracht: niet direct meppen als je uiteindelijk een aanbeet krijgt. Nou vlak voor het donker…. Ja ik heb er een klonk het naast me!!! En wat voor een! Hij heeft gewoon 3 volwassen kerels laten zien hoe een echt grote baars eruit ziet. 47cm schoon aan de haak! Trotse papa.” Wat een top vangst en geweldig beschreven Michel! Heerlijk.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten

De eerste visjes van het jaar op doodaas zijn weer binnen voor Serge Sonneveldt. Lekker Serge!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, lucht en buiten

Een dikke 5 inch worm leverde Said El Felyani deze mooie snoekbaars op, die overigens geweldig op de foto staat! Klasse.

Afbeelding kan het volgende bevatten: buiten

Een mooie 66 cm snoekbaars op een traag geviste dropshot voor Alex Broekhuizen, mooi man!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten, de tekst 'FREESTYLE'

Tijdens het vissen op baars met de dropshot kwam deze mooie snoek van over de meter als een fijne verrassing voor Marcel Blomjous. Prachtige vis Marcel en complimenten aan de cameraman!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten

Het brein achter eendagjevissen.nl wist op de vlieg een nieuw PR te vangen. Schitterend beest!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, lucht, buiten en natuur

De eerste van 2021 voor Jeroen van der Meer, en wat voor één zeg! Kicken man, wat een monster.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten en natuur

De eerste metersnoek van 2021 voor Jan Geervliet, en wat een foto ook Jan! Deze week niets te klagen over de hoeveelheid écht mooie foto’s.

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, mensen op toneel, lucht, buiten, water en tekst

Dennis Thiemann: ”Een dikke vette bulldozer, met het laatste licht van de dag!😆✌🏼” Netjes Dennis, je bent lekker op dreef!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, dansen, buiten en natuur

De eerste metervis van 2021 voor Martin Smit. Goed bezig, Martin!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, lucht, buiten en natuur

Ook voor Marcel Hoekman de eerste van 2021. Lekker hoor!

Afbeelding kan het volgende bevatten: buiten en natuur

Jeroen Bouwer: ”Another beast caught with deadbait” Nice catch, Jeroen!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten en natuur

Arie Varkevisser: ”Op een twitchbaitje tijdens het vissen op baars een nieuw pr van 114cm.” Dat horen we graag Arie, gefeliciteerd met je nieuwe PR!

Joseph Matos: ”Nog steeds lekker aan het trollen met groot kunstaas.” Mooie vangst Joseph!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten

Eric Westra: ”De eerste echte pelagic kneiter van 2021 gevangen met -4 graden in de nacht. Doorbikkelen 👊” That’s the spirit, Eric!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten en natuur

De eerste van het jaar voor Carl Smeets, niet groot, maar wel heel mooi!

Renée Alfring: ”Na een keiharde blank een dag ervoor. Mocht ik de volgende dag nog een mooie snoek vangen!” Altijd lekker na een blank revanche nemen Renée!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 2 mensen, zwemmen, buiten en tekst

Een prachtige dubbelvangst voor Dylan Yans en zijn maat Harry! Lekker mannen.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Een mooie snoekbaars tijdens het jiggen voor Jarno Vandebeek. Lekker plekkie Jarno!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten en natuur

De eerste meter van het jaar voor Wiebe Jouke Elzinga. Prachtig exemplaar!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten

Anthony Smit: ”De eerste meter 108 van het jaar is ook weer op de gevoelige plaat erg slank maar met een brute kop!” Die zal wel trek hebben gehad, Anthony!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten en natuur

De eerste vis van het jaar voor Lau Boom, en direct een hele mooie!

Merijn Verhelst: ”Big Mama die, toen het bijna donker was, nog wel even raad wist met de dode voorn! Prachtig die aanbeten bij het doodazen!😎” Prachtig Merijn, met dank aan de pet natuurlijk 😛

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, dansen en buiten

Ze hoeven voor Kevin van Rijssen echt niet altijd groot te zijn, zeker niet met zulke tekeningen. Wat een prachtbeest zeg!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten en natuur

Een mooie dikke snoek van het grote water voor Jurgen van Schijndel. Mooie buffel!

Johan Berkvens: ”Het resultaat van mijn aller eerste echte dood-aas sessie. Na veel lezen en uitvogelen was het resultaat meteen mijn PR. 115 cm” Kijk, dat is eens lekker voor een eerste keer!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, staan, lucht, buiten, natuur en water

De eerste sessie van 2021 was direct succesvol voor Rick Simmerman. Naast deze 86 cm snoek kwam er ook nog een van 77 cm langs. Goed bezig, Rick!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, op podium, schoenen, lucht, buiten, tekst en water

Tim Janssen: ”Opzoek naar nieuwe plekken en stekken.. Daar gebruik ik graag een Tube voor…. Meerdere baarzen gingen ervoor… Nu is het tijd voor het subtiel uitpluizen en leren van deze stek… Heerlijk dat zebra spelletje” Gaaf Tim, en hele mooie foto ook!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten en natuur

Veel dichtgevroren sloten, maar toch wist Jens de Goffau een open plek te vinden waar een snoekje lag!

Afbeelding kan het volgende bevatten: buiten, water en natuur

De baarzen zijn bij Bart Schoone al lekker dik! Deze baars tikt de 48 cm aan, goed gedaan Bart!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, lucht, buiten, water en natuur

Arjan van Dorp: ”Mijn maatje Martin Blok met de evenaring van zn pr snoek en een snoekbaars van 80 👍👍” Kijk dat is nou lekker om eindelijk weer eens te vissen en dan zo’n bak te vangen, Martin!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, lucht, buiten en natuur

Mirjam Michielsen: ”Op een rustige winterdag dropshotten met doodaas kwam deze 116 cm moddervette snoek naar boven. Gevangen door mijn pa Henk Michielsen.” Dat moet een heerlijke vader-dochterdag zijn geweest Mirjam!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, staan, lucht, boom, buiten, natuur en water

Dennis Langerak: ”Sepp met een mooie dame!!” Goed gedaan Sepp!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, staan, buiten en natuur

Kerim Spaans met een mooie snoek van 81 cm. Lekker bezig, Kerim!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, buiten en natuur

Johan van Ingen: ”De grootste van de 3 vissen van de sessie was 103,7cm!!! Het was een geslaagde sessie deze middag. Koud maar goud zal ik maar zeggen 😉” Lekker Johan! Van een beetje kou is nooit iemand slechter geworden 🙂

***Foto van de week***

Zou er snoek te vangen zijn aan de poort van de hemel? Dat gevoel roept de foto van Friso Boomsma bij ons  in ieder geval op, wauw! Friso vertelt: ”We zagen in de vroege ochtend de aanbeet op de Live Scope… op de fireball met dikke voorn! Met dank aan Ronald Bonestroo.” Friso en Ronald, wat is deze foto ongelofelijk gaaf geworden! De keuze voor foto van de week was dan ook niet moeilijk.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, dansen, buiten en natuur

Wil jij je vangstfoto terugzien in Roofmeister Inside, drop hem dan in de comments bij ons vangstenbericht dat we elke maandag om 14:00 uur op onze Facebookpagina plaatsen.