Roofmeister Inside – Ruim 30 actuele vangstfoto’s, Mozart en Luc Coppens

21/03/2021

Yooo Roofmeisters, in de startblokken voor een nieuwe week. Roofmeister Inside, at your service 😛

***ONZE NIEUWSTE MEGAVIDEO***

Nog voor de avondklok stappen wij aan boord bij Arend van der Heijden. Alle omstandigheden zitten mee en het wordt een krankzinnige nacht op grote roofvis. Roofmeister Bo Staartjes vangt zijn pr snoek, we mogen grote snoekbaars vasthouden en lossen een extreem grote metersnoek. Check deze video! Wat denk jij, haalt deze vis de 130 cm? Laat het weten in de reacties.

Mozart VS Pilaar

Zit ik, Sjoerd Beljaars, achter mijn laptoppie te knallen, dan mag ik graag klassieke muziek op zetten. Hoe zwaarder en bombastischer, des te beter. Mozart is mijn held. In zijn tijd werd gezegd dat hij muziek rechtstreeks dicteerde vanuit God. Het zal ook de leeftijd zijn, maar ik kan dat echt onwijs waarderen. Het bijzondere is dat ik tijdens het werk de muziek niet bewust ben en toch is het er en bezorgt het mij arbeidsvitamine.

Zo zat ik een keer samen met Michiel Pilaar van KWO  in een unit. Ik zat midden in een artikel over het vissen op snoekbaars in het voorjaar, muzikaal omlijst met de Requiem van Amadeus Mozart. De wereld eromheen bestond niet meer. Totdat ik niet te rijmen bass dreunen ontwaarde. Wie had het gore lef om mij te ontwaken uit mijn zen moment. Ik keek op van mijn laptop en zag het grijnzende smoelwerk van Pilaar.

Muziek maken is een subjectief begrip.

Hahaha… Wat overdreven natuurlijk, maar we hadden een interessante discussie. Ik ben heel breed qua muzieksmaak en zelfs Pilaars gedreun kan ik op zijn tijd echt wel waarderen. Pilaar hetzelfde, gelukkig gaat zijn muziekkennis verder dan die hersenloze, electronische klanken. So far so good.

Voor welke muzieksoort hebben we meer waardering? 😉

De discussie ging met name over wat nu een muzikaal genie is. Ik gooide natuurlijk meteen mijn held Mozart in de strijd. Pilaar is, zoals je misschien weet, rap van de tongriem gesneden en snoerde mij direct de mond. “Sjoerd, als Mozart in deze tijd had geleefd stond de beste man net zo goed spacend achter de draaiknoppen.” Bam, mijn wereld stortte in, ik was volledig uit het veld geslagen.

De spijker op zijn kop of ben ik gewoon een ouwe lul aan het worden?

Je kent het misschien wel, veel later na de discussie komt dan je Eureka moment. Het antwoord waar je de snotneus zijn oren mee kunt wassen. Ik lag net op bed en: “Piel, zet die DJ voor een full package orkest, dan is het janken geblazen.” Volgens mij zei ik het hardop, inclusief stemverheffing. De rest van de nacht heb ik liggen woelen en geen oog dicht gedaan.

En dan de snoek van Luc Coppens, een onding van 120 cm, die in Top Gear staat, klik HIER. Waarom? Om dit kansloze verhaal nog enigszins naar het vissen om te buigen 😛 En… heeeeeel erg in de verte, zo ver als het menselijke oog reikt, zie ik een gelijkenis.

Alleen nog het spraakwolkje erbij, check onderstaande tekst. 🙂

Deze snoek ving Luc op een crankbait van 6 cm. Ok, nog even recapitulerend, deze snoek van 120 cm ving de grootmeester op een plugje van 6 cm. Dit zijn de vissen waar half vissend Nederland week in week uit op mikt. Maar niet met een plugje van 6 cm. De grootste stukken plastic en rubber worden te water gelaten.  30 cm en groter. Stukken kunstaas waar je stekkenpezers bewusteloos mee kunt slaan.

Extreem groot kunstaas, laten we zo vissen niet links liggen en… zelfs de echte bakken?

En de terugkoppeling naar de DJ-Mozart tegenstelling. Een in mijn ogen uiterst interessant vraagstuk: Zou deze zelfde snoek op dat moment zijn tanden hebben gezet in een lerp van een kunstaas? Ik denk van niet.

Ik denk dat wij ons teveel in ons hoofd hebben gehaald dat grote snoeken alleen maar dito kunstaas willen hebben. Net zo het geval bij meerval, lang hebben we gedacht dat snorremans complete karperbestanden op slokt. Zelfs een zwemmend kind kan wel eens aan zijn beentjes naar beneden getrokken kunnen worden. Gelukkig zijn we daar op terug komen. Ik heb wel eens een foto gezien van de maaginhoud van meerval. Hier en daar wat jonge brasem, maar met name voorntjes…

Maagonderzoek wees uit… 😛

Daarom zet ik net zo goed vraagtekens bij de noodzaak van XXL kunstaas voor grote snoek. Natuurlijk zal een echte spoorbiels echt wel eens volwassen brasem te grazen nemen, maar in hoofdzaak maakt hij het leven zuur van de standaard voorn en kleiner.

Misschien is dat ook wel de conclusie die we mogen trekken uit een nu razend populaire visserij met crankbaits gedurende enkele jaren. Geen visserij die zo vol zit met verrassingen (zie ook bovenstaande video) en dus net zo goed bakken kan opleveren. Je ziet het Luc denken op de foto: ‘Wauw, ik blijf me verbazen over de grootte van vissen die je op kleine plugjes kunt vangen, maar geheel onverwacht kwam deze loebas niet.”

Als einde misschien geestig om nog eens aan te halen wat Mozart zou hebben gekozen voor kunstaas voor grote snoek, maar die laat ik aan me voorbijgaan.

***Vangstupdate***

Jawel Roofmeisters, de lente doet echt haar best. Een krankzinnig begin van 2021 wat betreft weer en temperatuurschommelingen, maar na weer behoorlijke koude, eindelijk zachter weer. Betaalt dat zich uit in meer vangsten? Bedankt weer voor jullie inzendingen!

Wil jij je vangstfoto terugzien in Roofmeister Inside, drop hem dan in de comments bij ons vangstenbericht dat we elke maandag om 14:00 uur op onze Facebookpagina plaatsen  🙂

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

Mark van Rijssen: ”Gerard Rodijk ging zijn nieuwe boot testen. Het ruime werpdek, daar ging het om. Test geslaagd toch?!” Tof mannen, wat een aanwinst die boot!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Arjen Bevelander: ”Mijn schoonpa enthousiast gemaakt over het roofvissen. Tijdens onze sessie was hij stiekem ook een shadje gaan werpen en kwamen we elkaar tegen. Allemaal hadden we vis behalve m’n pa. Nog 1 worp dan gaan we er van door. En bam! Allereerste snoek, gelijk een mooie 75 cm. Weer een verslaafde er bij!” Wat gaaf Arjen, nieuwe vismaat erbij!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en natuur

Johan Ketting: ”Wat een heerlijk gevoel om een Baars te vangen van 50 cm 😁  Mijn maat Arjen Bevelander pakte een aantal weken geleden een mooie Baars op deze stek. Nu was het mijn beurt, een hele zachte tik op de dropshot, ik sloeg aan en voelde meteen, dit zit goed😁🎣” Mooi Johan, prachtige baars!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Ook Arjen zelf bleef niet met lege handen het weekend, getuige deze mooie 80 cm snoek!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

Steven Greveling: ”Doodaas doet het nog altijd erg goed, en waarom zou je vissen op een nieuw stek als je vertrouwde stekkie snoek garantie biedt.” Never change a winning team, Steven!

Een mooie 121 cm snoek voor Thomas Konijn. Prachtige bak, Thomas! Wat een tekening!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en vishengel

Bud van Santen: ”Ze wilden niks die dag. Geen ratels, pluggen, shads, C rig. Alleen met de Ned rig wisten we er aan aantal te vangen.” Desondanks een mooie vangst, Bud! Die Ned rig blijft verbazen!

Kan een afbeelding zijn van vishengel en natuur

Ook voor Ton Hilvers een mooie baars, lekker Ton!

Kan een afbeelding zijn van waterpartij

Mario Laureys: ”Haar blik zegt genoeg!” Wat een mooie plaat Mario!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en buitenshuis

Jessica Vis: ”Weer een metertje erbij! 😁👊 Even een uurtje vissen.. dat werden er 2 nadat ik toch beetje teleurgesteld was na goede vis gelost te hebben. Gelukkig kreeg ik een herkansing!” Meer dan geslaagd in de herkansing Jessica!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

2 stuks kreeg Melvin Bruinink de kant op in slechts 10 minuten tijd, waaronder deze dame. Klasse Melvin!

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Ook deze week weer een geslaagde thuiswerk-pauze voor Cornelis van Leeuwen. Nice!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

Ravi wist afgelopen week deze mooie snoek te vangen. Goed gedaan Ravi!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Joost van der Maas: ”Even een paar worpen met de twitchbait zorgde voor deze mooie dikke vis🎣” Mooie vangst Joost!

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Reinier Saat stuurde ons deze mughsot van een bijzonder knappe en lachende snoekbaars. Gekkigheid, lekker bezig Reinier!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

Een oude Belgische strijder voor Robin Preenen. Netjes Robin!

Kan een afbeelding zijn van natuur

Bert Rijkers: ”Ze blijven toch prachtig deze rakkers, op een illex squirrel 61 gevangen.” Dat is niet overdreven Bert, schitterend!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Said El Felyani: ”Dit wordt of is denk ik één van de laatste vissen van het seizoen! Op naar volgend seizoen, eens kijken of we weer een mooi succes verhaal van de openingsweek kunnen maken 👍👍” Netjes Said, op naar het nieuwe seizoen!

Sander Paans: ”Twitchbaits, of zoals we vroeger zeiden “een plugje”, dat hangmoment kan zo dodelijk kan zijn voor grote baars! Deze kwam net te kort voor de magische 50+…” Net niet Sander, maar wel een heerlijke vangst! Klasse!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

Een bescheiden polder haai voor Geoffrey van Oosten. Goed bezig Geoffrey!

Sharon van Rossum: ”Tijdens het vissen op snoekbaars een zeer leuke bijvangst, een dikke snoek van 86 cm.” Mooie vangst Sharon!

Marco Hoogendoorn: ”De grootste op kunstaas dit jaar staat weer op mijn naam. Slootje van 3x niks. 2 meter breed, 50 cm diep en dan deze oudere dame van 92 cm. Krijg wel de beker, maar moet de rest uit eten meenemen. Hopelijk mag het dan weer.” Netjes Marco, geniet van het etentje!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

PR alarm! Een nieuw PR van 112 cm voor Chris Meijer, uiteraard op de spinner!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

Jim van de Mortel: ”Na maanden geen boot te hebben gehad was het afkicken. Maar we zijn weer terug van geweest. De nieuwe boot is dan ook gelijk goed ingeluid met deze dame 🙏🏻🤘” Heerlijk Jim, wat een comeback! Beter dan een fles champagne!

Een mooie, lekker dikke snoek van 80 cm voor Bart Lubbers. Netjes Bart!

Christian van der Veen: ”In december had ik deze vis ook. De wond was toen nog erg vers en zag er heel naar uit , afgelopen woensdag mocht ik deze dame weer vangen (92cm) en ze was veel dikker en wat is de wond al mooi genezen.” Mooi Christian, de natuur doet z’n werk en op een positieve manier.

Kan een afbeelding zijn van waterpartij

Een mooie pelagic snorkel voor Mark Verhoeven. Netjes Mark!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

Serge Sonneveldt: ”Na 6 maanden onafgebroken met dood aas maar weer eens de spinhengel gepakt en de polder ingetrokken met kunstaas. Was taai met die harde wind maar wist er toch nog 2 te vangen, dit was de grootste.” Hele mooie snoek Serge!

Kan een afbeelding zijn van buitenshuis

Voor deze mooie snoekbaarzen doet Kenny van den Berghe het. Mooi Kenny!

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Bij de derde worp was het al raak voor Dion Sadji. De groene kleur bewijst zijn kracht!

***Foto van de week***

Veel baarzen hebben deze week de revue gepasseerd. Onderstaande van Yanick Boogert sprong er  wel boven uit. Net geen 50 cm, maar wat een bouw heeft deze baars! Klasse Yanick. Mooie vangst en foto, de eer is voor jou!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon, vishengel en natuur

Wil jij je vangstfoto terugzien in Roofmeister Inside, drop hem dan in de comments bij ons vangstenbericht dat we elke maandag om 14:00 uur op onze Facebookpagina plaatsen.