26 snoeken op één ochtend – Dood aas champ Jeroen Bouwer met top tips!

18/02/2021

De lente kriebelt Roofmeisters, aan alle kanten. Dit weekend wordt de 20 graden heel misschien zelfs aangetikt. Maar vergis je niet, dat water is nog ijskoud. Nog steeds kan snoek heel passief zijn en nog steeds is dood aas misschien wel je beste wapen. Laat je inspireren door crack Jeroen B0uwer met zijn  meest krankzinnige sessie ooit. Daarbij komt Jeroen met tal van top tips!

Door Jeroen Bouwer

Vissen met dood aas is niet voor niets zo populair. Het is een super effectieve visserij om snoek te vangen en al helemaal nu, in de winter. Met name de laatste jaren zie ik steeds meer vissers met dood aas hun geluk beproeven en daar mag ik mezelf ook toe rekenen.

Heel vroeg op de dag en heel vroeg in het seizoen. Waarom niet?

Ik kijk er in ieder geval elk jaar weer naar uit, het is een super spannende visserij die voor mij voor wat opvulling zorgt tijdens de wintermaanden. Zo heb ik voor ieder seizoen een visserij waar ik me prima mee vermaak en niet geheel onbelangrijk, waar je ook mooie dikke snoeken mee kunt vangen.

Wanneer dood aas?

Er zijn een aantal factoren die voor mij bepalen wanneer ik begin met het vissen met dood aas. Normaal gesproken beginnen we pas na de eerste nachtvorst, maar dit keer wilden we het eens eerder proberen. De winter in Nederland wordt steeds minder dus de eerste nachtvorst kan zomaar op zich laten wachten.

Havens met ‘verwarmde’ boten zijn extra trekpleisters.

De wintertijd daarentegen gaat ieder jaar om dezelfde tijd in en is veel constanter dan de temperatuur. Eind oktober gaat de klok een uur achteruit en worden de dagen korter. In mijn beleving is dat de start voor de migratie van snoek richting de winterstekken.

Prachtige vissen waar je nooit genoeg van zult krijgen.

Als vingerafdrukken, geen snoek is hetzelfde. Zo mooi!

Zo plan ik in oktober samen met vismaat Bas drie sessies. Tijdens de eerste en tweede sessie vangen we in een ochtend, van donker tot het middaguur respectievelijk 10 en 15 snoeken. Er zitten al een paar erg mooie grote snoeken tussen en we zijn blij verrast dat onze keuze om eerder te starten zo goed uitpakt.

Wat zijn de beste stekken?

Op de stekken waar ik al jaren vis hebben we inmiddels bepaalde patronen gevonden en zodoende hebben we genoeg informatie verzameld om te weten waar we moeten vissen. Het belangrijkste ingrediënt voor een goede dood aas stek is de aasvis, als je deze hebt gevonden zul je ook de snoek gaan vinden.

Havens zijn goud!

Havens bieden bijvoorbeeld veel dekking voor witvis om te overwinteren, de snoek zal automatisch volgen. In havens heb je bovendien vaak boten/woonboten die verwarmd zijn en logisch dat onze koudbloedige vrienden in de buurt willen liggen.

Jetzt gehts losch

Enfin, de bewuste zaterdag vertrekken we vroeg richting de helling en nog ruim in het donker glijdt de boot van de trailer. We hebben licht op onze dobbers en dus kunnen we prima in het donker beginnen, eens kijken of dat vis oplevert. Het duurt niet lang en de eerste aanbeet is een feit. Wauw, wat gaaf om het lichtje van de dobber de diepte in te zien gaan. De eerste snoek is meteen een mooie van 94 cm, die al lekker op gewicht is. Na het terugzetten volgt al snel de tweede aanbeet en ook nu vangt Bas een mooie 90’er.

Als het al in het donker gaat lopen…

Als het licht is geworden begint het spektakel pas echt op gang te komen, tijdens het opnemen van de video-intro schieten er drie dobbers tegelijk onder. Twee daarvan blijven hangen, de derde schiet los. Binnen no time hebben we 10 snoeken binnenboord gehad en het houdt niet over.

Mijn dobbers voor deze visserij. Belangrijk om ze heel goed uit te loden zodat snoeken bij een aanbeet ook hiervan geen weerstand zullen bespeuren.

Tijdens de zoveelste aanbeet vang ik weer een 90’er en poseer daarmee voor de camera. Als ik deze vis terug gezet heb kijk ik even naar mijn andere dobber en die blijkt ook weer weg te zijn, snel draai ik de lijn strak en zet de haak. Ook deze komt binnenboord. Gekkenhuis! Maar daarna blijft het stil. We besluiten om te verkassen en schuiven een worp afstand op. Dit is onze vaste tactiek tijdens deze visserij en heeft ons al vele vissen opgeleverd. Actief dood aas vissen is dus zeker mogelijk. Sterker nog, het is effectief 🙂

De setup van Jeroen Bouwer

Het succes kan hem in die kleine keuzes zitten…

Hengel: Mitchell Traxx R 3 meter; werpgewicht 40-100gram & Patriot Ace 10, 303 cm, testcurve 3lb.
Molen: Penn Fierce III 4000 Live Liner
Hoofdlijn: 25/00 Black Velvet
Dobber: 20 gram
Lood: 10-15 gram
Fluorocarbon/nylon: Berkley Trilene Big Game Monofilament 1,09 mm
Haak: Berkley Fusion 19, maat 2

We schuiven op en al snel volgen er weer aanbeten, een paar daarvan worden verzilverd, maar één daarvan ook niet. Vele zullen dit moment uit de video wel herinneren, het moment dat Bas aanslaat en bijna achterover uit de boot valt… Hilarisch! ‘Gelukkig’ valt hij in de boot en kunnen we gewoon doorvissen, anders hadden we dit spektakel nooit af kunnen maken.

Bijna uit de boot gevallen, maar Bas maakte het weer goed 🙂

We vangen nog verschillende mooie vissen waarbij opvalt dat er geen één meter+ tussen zit, wel een heel hoop 90’ers maar een meter geeft toch dat beetje extra. We klagen niet en beseffen ons dat dit een sessie wordt die in het spreekwoordelijke ‘boekje’ thuis hoort, alles valt op zijn plek en de gok om heel vroeg in het dood aas seizoen af te trappen wordt fors beloond.

Verkassen als het niets meer is… Op een worpafstand verder kan de wereld er heel anders uit zien.

Om 11:15 vangen we de laatste snoek en dan zijn we uitgevist, we willen dolgraag door, maar de aasvissen zijn simpelweg op. Voor deze sessie hadden we er 30 meegenomen, twee aanbeten zijn verspeeld, één aasvis is van de haak gegooid en de laatste gestolen door de havenpoes die altijd even langskomt voor haar maaltje. Voldaan varen we rustig naar de helling en vol adrenaline bespreken we de ochtend nog eens door, dit gaan we niet snel evenaren en gelukkig hebben we de beelden nog, anders zal niemand ons geloven…

Hoe belangrijk is het materiaal?

In de loop der jaren hebben wij gemerkt dat, met de upgrades die we gedaan hebben, we verschil zijn gaan zien in de vangsten. Hiermee bedoel ik mee dat het finetunen van je setup je erg veel meer kan brengen in deze visserij. Zelf vis ik altijd zo licht mogelijk, maar zo zwaar als nodig.

Stuk voor stuk mooie, grote vissen, alleen geen meters.

Het grote verschil zit hem voornamelijk in het goed uitloden van de dobber, hiermee kun je de weerstand beperken en zeker op wateren met veel dressuur kan dit hét verschil maken! Lange fluorocarbon onderlijnen van soms wel een meter en een kleine dreg hebben ook bijgedragen aan meer vangsten.

Vers of diepvries?

Ook hiermee hebben wij gemerkt dat er wel degelijk verschil is in de vangsten. Verse aasvis doet het aanzienlijk beter dan een aasvis uit de diepvries. Wij gebruiken uitsluitend verse voorns onder de dobber van een cm of 20 tot wel 35 cm. Het is maar net waar de situatie om vraagt.

Het lekprikken van de zwemblaas zorgt voor een veel natuurlijkere aanbieding.

Een belangrijk item voor het gebruiken van een voorn als aasvis is dat je de blaas lek prikt. Dit resulteert in een veel natuurlijkere aanbieding van de aasvis. Echt mensen, het kan hem in die kleine dingen zitten. Natuurlijk is de stekkeuze heel belangrijk, maar zeker op water met een hoge hengeldruk kunnen die details voor een echte ommezwaai zorgen. Succes!

Jeroen Bouwer is diehard snoekvisser en maakt hierover veel video’s met veel tips & tricks en natuurlijk mooie vangsten. Dit verhaal zie je terug in bovenstaande video. Abonneer je HIER op Jeroens YT-kanaal en mis niks van deze topper!