Pionieren in het hoge noorden van Zweden – deel 1

13/09/2022

Eind juni zijn mijn maat Swenn en ik naar het hoge noorden van Zweden geweest om de ongerepte meren te bevissen die de bergen daar te bieden hebben. Kristalhelder water, ongedresseerde snoeken en adembenemende natuur. Wat een trip hebben we gehad…

Door Luc de Groot

28 juni was het dan eindelijk zo ver… We zaten elkaar al een tijdje op te hypen over onze trip naar Lapland. Maar goed, eerst daar maar eens normaal zien te komen met al dat drama op Schiphol.

Veel donkerder dan dit werd het niet. Dat gaf ons alle tijd van de wereld!

Natuurlijk was onze vlucht vertraagd waardoor we onze overstap op Stockholm misten. Ik moest 10 uur zien te overbruggen in Stockholm voordat ik naar Lapland kon vliegen. Wat een reis van 6 à 7 uur moest zijn, werden er 21…

Gebroken begin

Door de lange reis waren we allebei echt flink moe en begonnen we onze trip ook echt gebroken. We merkten de eerste dag dat onze energie nog ergens in Nederland lag en beide zeiden we niet veel. We hadden ook nog eens ontzettend slecht geslapen vanwege een eindeloze hoeveelheid aan muggen. Maar goed, problemen zijn er om opgelost te worden en zodra we bij het grote bergmeer aankwamen, wilden we als de brandweer het water op.

Snel de boot te water en gaan met die banaan! Trailerhellingen kennen ze daar natuurlijk niet ;).

Een beetje k0ffie en wat vissen doet een moe mens ontzettend goed en we begonnen ook op een stek waar heel veel vis lag. Geen grote snoeken, maar bijna elke worp een aanbeet. Zo start je je trip toch wel even lekker! Het ging snel met de aanbeten en we hadden de grootste lol met topwaters en met de vlieg. We waren de reis al lang weer vergeten…

Elke worp was het haast raak en al gauw raakten we de tel compleet kwijt.

Jerkbaits werden compleet weggewerkt…

Zoveel snoek bij elkaar had ik nog nooit gezien en de manier waarop ze het kunstaas pakten… Bizar hoe goed je kunt zien dat hier totaal niet op snoek werd gevist. Na dikke lol met de kleinere snoeken werd het toch maar eens tijd om de wat grotere vis te zoeken.

Grof geschut

Na de eerste avond werd het toch maar even tijd om de grotere vis te vinden. Swenn was er het jaar ervoor al eens geweest dus hij wist wel een beetje waar we wezen moesten. Toen lagen de grote vissen nog wel ondiep. Nu waren ze duidelijk al wat verder weg getrokken. Wat rond trollen bood hierbij uitkomst. Het is en blijft toch de meest effectieve manier om vis te lokaliseren en veel meters te maken.

De Renegade Paddle van Fishion Lures was een van de grote favorieten. Een ratel, groot silhouet en prachtige actie bij lage snelheid.

Aan elke hengel werd een grof stuk kunstaas gemonteerd met een planerboard en langzaam brachten we de baai goed in kaart. Hier en daar stonden er wat fonteinkruid achtige planten en het was op die plekken waar we de meeste aanbeten kregen. Groot aas was helemaal geen probleem voor onze groene vrienden en op deze manier filterden we de echt kleine vis er nog goed uit.

We hadden de grotere dames al snel gevonden!

Doordat het nauwelijks tot niet donker werd, konden we alle tijd nemen om te vissen. Gemiddeld visten we tussen 14:00 en 01:00 uur. Zo pakten we de avondschemer goed mee en het was ook in die periode dat de vis het meest aan stond. We konden rustig onze dag starten wat wel zo lekker was na zo’n vermoeiende reis. Het was immers ook vakantie. Ons tentje stond lekker aan de waterkant en deze hield ons verrassend goed mug-vrij, dus we sliepen als roosjes.

Eerste keer vliegvissen

Swenn houdt ontzettend van vliegvissen, dus die was voornamelijk daarmee bezig. Mij leek het ook echt eens gaaf om te doen en te leren. En welke plek is er nou beter dan het snoekwalhalla waar we ons begaven.

Het aanslaan en voelen van de aanbeet lukt me nog steeds moeilijk, maar het werpen kreeg ik enigszins door. En daar was de eerste!

Het is zo gaaf dat alles daar op zicht ging, je zag ze al van meters ver komen om volledig over je aas heen te schuiven. We zagen ook veel baars zwemmen en het leek ons toch ook echt heel tof om er een aantal te vangen en daar een heerlijk gerecht van te maken direct aan de waterkant. Zo gezegd zo gedaan en we gingen aan de slag om baarzen te vangen, natuurlijk probeerden we dat ook even met de vlieg.

Avondeten vangen!

Snel vingen we wat baarzen en Swenn fileerde ze direct in de boot. We hadden aardappels gekocht, room, dille en andere essentials zodat we even een klassiek Zweeds visgerecht aan de waterkant konden klaarmaken. Normaal ben ik niet zo van de vis meenemen, puur uit laksheid en ik heb geen zin in stinkende vis in mijn boot.

Misschien was het de setting en het moment, maar dit was toch een van de lekkerste visgerechten die ik ooit heb gegeten.

Maar hier hadden we de mogelijkheid om het direct te fileren en goed klaar te maken, dan laat ik die kans zeker niet aan me voorbij gaan! En wat smaakt verse baars uit ultra schoon water toch goed…

Adembenemende natuur én vis

Wat betreft natuur is Lapland echt gestoord, talloze rendieren, hier en daar een eland, roofvogels en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het mooiste vond ik stiekem toch wel toen we even op vlagzalm gingen vissen toen we onderweg waren naar de supermarkt om voorraad bij te vullen. Naast de weg liepen wat stroompjes met rotsen er in… Prachtig! Zeker omdat we in Nederland niets hebben wat daarop lijkt, vond ik het des te vetter. In Nederland kunnen we ook ‘gewoon’ fantastisch snoekvissen, alleen is de beleving net wat anders.

Een kleine poging om snel een vlagzalm te vangen in een prachtige omgeving.

Ook de snoeken waren duidelijk wat anders getekend, het waren echte helder water snoeken. Ook waren ze echt veel dunner dan onze Nederlandse spoorbielzen.

Ze waren prachtig getekend, echte helder water vissen.

Die luipaard print op de buik zie je ook niet in Nederland.

Al met al was de ervaring om in zo’n afgelegen gebied te mogen vissen echt fantastisch. Het wild kamperen, vis klaarmaken aan de waterkant en gewoon urenlang doen wat je het liefste doet is echt een privilege. Thanks Swenn voor deze onvergetelijke trip!

Wat een trip hebben we gehad… Zo’n beetje een once in a lifetime voor mij. Stay tuned voor deel 2, waarin ik zal schrijven over het snoekvissen rondom stroomversnellingen en diepe meren!