Roofmeister Inside – Knopen op het Oostvoornse Meer & de mooiste meervalfoto’s

18/04/2021

Yooo Roofmeisters, in de startblokken voor een nieuwe week. Roofmeister Inside, at your service 😛

Beljaars de knopen meister?

Ken je dat gevoel? Dat je het liefst je hengel op stenen aan gruzelementen wilt slaan. Het prijskaartje speelt geen rol. Ik, Sjoerd Beljaars, had dat gisteren en mijn arme hengelset kreeg nog een erger lot toebedeeld, de verdrinkingsdood. Maar het was volledig rechtsgeldig. De set up had er om gevraagd en dan kan ie het krijgen ook.

Opnames met Hengelsport Wesdijk op het Oostvoornse Meer.

Ik heb eens in het grootste geheim een videootje gezien van Mark Hofman van KWO, de living legend in de karper scene. Zijn bloedgabber Michiel Pilaar liet het mij zijn. Ze zouden een item opnemen over het werpen op grote afstand. Nu is dat sowieso de goden verzoeken bij karpervissers.

Zelfs karperlegend Mark Hofman kent af en toe zijn Waterloo.

Sinds de uitvinding van de lasergestuurde voerboot is het werpen bij onze karper amigo’s als hoofdrekenen terwijl  je een rekenmachine hebt. Maar goed, Mark zou dus gaan smijten, alles ging mis. Murphy, die kerel van die ene wet, lag krom van het lachen. Maar Mark niet. Mark was boos…woedend… rabiaat. De opname zou alleen gebruikt kunnen worden met een eindeloos wegbliepen van de originele geluidslijn.

Benieuwd wat het Oostvoornse Meer dit keer voor mij in petto zou hebben.

Natuurlijk ging ik stuk bij het zien van de nooit gepubliceerde video, maar in de krochten van mijn ziel voelde ik de pijnlijke herkenning. En een periode later, gisteren, beleefde ik het weer eens in alle realiteit. Samen met de boys van Wesdijk Hengelsport zouden we met de bellyboat gaan vissen op het Oostvoornse Meer. De gesloten tijd kun je hier even van je afzetten, hier geen lock down voor kunstaas in april en mei. Ik had er zin in.

Met de bellyboat ben je op dit zelfs voor Europese begrippen unieke forellenwater in het voordeel.

Eenmaal op het water begint de ellende. We zijn dat enorme water overgestoken om mooi met de wind in de rug de strekdammetjes af te werpen. Meteen de eerste worp hoor ik dat ellendige geluid, het kunstaas plonst een metertje of tien verder kansloos in het water. Mijn dyneema is achter het fluorocarbon uiteinde van de verbindingssknoop blijven hangen. Rond de hengelogen een kluwen van lijn waar zelfs Houdini U tegen zou zeggen.

De botjes zijn er niet moeilijk te vangen.

Iets verder ligt Marnix Muis op het water: “Jow Sjoerd, knoopje?” Vraagt hij met een intens vervelende grijns. “Ja man zeg ik, fokkkin vervelend.” Eigenlijk wil ik zeggen: “Kom nog iets dichterbij Marni, dan zal ik je Slider bellyboat lek steken. Dan zorg ik voor bottenvoer” Maar, ik houd me in. Ik begin met knopen. Daarna testen en … KNAP. One of those days. De laatste keer was dat met zeebaarskampioen Mourat Akkouh op volle zee. De knoop houdt het niet bij de minste weerstand. Tenminste, alleen op zeldzame dagen, iets met luchtdruk of een bepaalde windrichting? Ik houd het op een Karma dingetje.

Twee primeuren voor Bo Small Tails. De eerste vis uit de belly boat en zijn eerste forel ooit.

Tegen de wind in met water spetteren. Ook Marnix had zijn dag niet.

Ondertussen krijgt Bo Staartjes er een forel op. Ik zit net met een 5de wikkeling van de zoveelste grafknoop.. Mijn bellyboat klotst op de golven, de wind laat de dunne dyneema alle kanten op vliegen en ik was trots op die 5de wikkeling. Maarrrrr… ik moet gaan filmen. Bo is intens gelukkig met zijn allereerste salmonide ever, maar op dit moment wil ik hem anders dan met een high five feliciteren met deze geweldige timing. In de consternatie komt de haak van mijn lepeltje onder aan mijn bellyboat vast te zitten.

Ook nog eens aangevallen worden door een hond. Voor mijzelf een pleister op de wonde. Ik pieste in mijn waadpak.

De tigste poging doorstaat een knoop de test. Ik kan weer eens een worpje wagen. Dezelfde knoop als waar de misère mee begonnen is. In mijn achterhoofd is het al lang de vraag niet meer of die knoop weer ellende gaat brengen, maar wanneer. Op zulke momenten laat ik namelijk alle rationaliteit varen. In plaats van structureel een probleem aan te pakken, ga je het lot tarten. Je eigen lot. Onverklaarbaar, maar zie hier de achilleshiel van de mensheid. We zouden er het mondiale vervuilingsprobleem mee kunnen doorgronden. Jawel, ik ben ook nog steeds een stevige roker. Ben ik hyper en druk ik al bijna door het toetsenboord, dan neem ik ook dat vijfde bakkie koffie nog gerust.

Het vliegen met een drone biedt een zalvende werking.

En jawel, het voorbestemde noodlot herhaalt zich. Eerst wat voorzichtige worpjes, dan weer volle kracht. Meteen dan gebeurt het weer, een uiterst complexe wirwar van fluorocarbon en gevlochten lijn rondom de hengeltop. Ik hoop dat niemand het heeft gezien, maar iedereen heeft gezien. Ik bal mijn knuisten in de hoop dat ik de handgreep van mijn hengel verpulver. Achter mijn ogen voel ik dikke tranen opwellen.

Tijdens een kansloze poging om mijn hengel op te dreggen.

“Genade!” Roep ik zachtjes ende wanhopig met een blik naar de hemel. Maar het mag niet baten. Later tik ik met een welgemikt elleboogje namelijk mijn hengel uit de bellyboat. Die slaapt nu met de vissen op een slordige 20 meter diepte van het Oostvoornse Meer. Ergens bij die gele boei. Een fantastische set up van Diawa Prorex. Succes met zoeken!

Voor vele roofvissers is de gesloten tijd een moment van bezinning. Voor mij nu ook. Ik zal de verloren uurtjes vullen met het bekijken van de ene knopen tutorial na de andere. Er zit niets anders op dan een heuse knopenmeister te worden.

***De mooiste meervalplaten***

Ja ja Roofmeisters, afgelopen maandag vroegen we om jullie mooiste meerval foto’s en dat hebben we geweten. Een eindeloze stoet aan fraaie platen. Je checkt ze hier onder.

Voor de volgende ronde zijn we benieuwd naar jullie fraaiste snoekfoto. Wil jij je best of pike terugzien in Roofmeister Inside, drop hem dan in de comments bij ons vangstenbericht dat we elke maandag om 14:00 uur op onze Facebookpagina plaatsen  🙂

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

De mooiste voor Jack van de Mortel. Netjes Jack!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

Gewoon uit de bellyboat voor Feije Graphorn!

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Fred van Schaik lijkt zo een dansje te kunnen doen met zijn vangst!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

De mooiste van Wim van Maercke in een schitterende omgeving!

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

De mooiste van Iwan Schuurman. Uit de Franse Lot! Gave plaat Iwan.

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Wouter Deflem: ”Mijn eerste (en nog steeds de grootste)gevangen met de belly op de Rhône, 3 uur ving ik haar een 2de keer!” Haha, heel bizar Wouter!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

Maurice Leltz met zijn pr, 165 cm!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Een Nederlandse ‘mandarijn’ van ruim 170 cm voor Albert Dekker. Waanzinnig!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en buitenshuis

Een dubbele 30mm boilie hielp Joska Keunekamp deze jongen van 185 cm te vangen. Mooi beest!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en de tekst '1 B-289 289 1'

Een mooie bijvangst tijdens het verticalen voor Arnold Veijer!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Johan Pluijm: ”Laaste vis van de vakantie met Dennis Snijders. Een mooi kersje op de taart van een onvergetelijke visvakantie !” Dat geloven we direct mannen!

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Wat een prachtig shot van Marcel Bouwman. Gaaf!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en buitenshuis

De mooiste meerval van Peter Rewijk!

Kan een afbeelding zijn van een of meer mensen, vissende mensen, vishengel en waterpartij

De eerste Nederlandse meerval voor Jeroen Bouwer, vanuit de boot!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Ruim 156cm voor Mirjam Michielsen. Van alle markten thuis die Mirjam!

Tim van Dyck: ”Riviermeerval die geen zin had om rustig op de foto te gaan. 😊” Dat is te zien Tim!

Kan een afbeelding zijn van waterpartij

Jonas de Clerck: ”Niet de grootste met z’n 1,37 meter. Maar was een leuke seizoensopener vorig jaar met een hele hoop vrienden” Gave vangst Jonas!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Luc de Groot: ”Geen grote, maar wel bijzonder om trollend in het wild te vangen.” Zeker gaaf, Luc!

Peter Ter Hark: ”Deze meerval van 1.22 meter is gevangen op een klein spinnertje met ultralight hengel, terwijl aan de andere kant van de boot een compleet opgetuigde zware meervalhengel uitgelegd was😜” Het kan gek lopen, Peter!

120cm tijdens het trollen voor Devin Kant. Netjes Devin!

Kan een afbeelding zijn van buitenshuis

Franse beauty voor Sander van Leur.

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

Johnny Koekerits: ”Geen Nederlandse, maar wel een goeie foto dacht ik zo.” Niets mis mee, Johnny!

Robin Smit: ”Altijd lekker als ze er zonder nadenken opklappen 😜 eerste serieuze meerval (1.50+) dat smaakt naar meer.” Op naar de volgende, Robin!

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Bas van den Hul: ”Heerlijke pelletslet op de ebro van 227 cm” Wat een monster zeg!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Dennis de Wilde: ”Van vorig jaar, geen monster maar Rotterdamser wordt het niet!” Om in te lijsten Dennis, heel bruut!

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Kevin Hegger: ”Vorig jaar al een paar pogingen gedaan, maar niet echt dedicated erop gevist. Dit jaar een paar weken voor de sluiting van het seizoen toch maar wat serieuzer aangepakt. Het resultaat: 159 cm en een nieuw PR. Op naar de 2m!” Gaaf Kevin, mooi verhaal!

Ruud Luthart: ”151 was deze, niet de grootste, maar we beschouwden deze als beloning dat we in de ochtend een vrouw uit het water hadden gevist die van de Brienenoordbrug was gesprongen ,samen met Vincent Tobé” Mooie beloning na een goede daad, Ruud!

Kan een afbeelding zijn van 2 mensen

130 cm voor Mark Verhoeven op een licht stokje. Top sport!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Bjorn Eertmans met zijn mooiste op de dropshot!

Een 160 cm bijvangst voor Marc Dillen tijdens het snoeken. Niets mis mee!

Op en top streetfishing in 010 met deze meerval voor Dennes Bekkenk!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Sander Paans: ”Vorig jaar wisten Thijs en ik eindelijk succesvol de meerval te vangen. Nog niet groot, maar de spanning was er niet minder om!” Lekker mannen!

Kan een afbeelding zijn van waterpartij

Jubbetje Vis: ”Italië, Mantova, Lago Di Mezzo, meerval 169 cm. Gevangenen tijdens een snoekbaars sessie met ultra licht materiaal” Dat moet een hele beleving zijn geweest!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Milan Ligtenberg heeft er nooit gericht op gevist, maar wel 1 kleintje gevangen tijdens het nachtvissen. Je kan hem maar gehad hebben, Milan!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en buitenshuis

Een gigantische sneeuwkat voor Peter Hutting. Gave plaat, Peter!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en waterpartij

De mooiste plaat van Ed Brands. Na wat geknabbel een volle aanbeet in de bellyboat!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Prachtige, strakke plaat van Nick Beuvink. Mooi werk Nick!

Een sterke snor van een diepe zandafgraving voor Jim van de Mortel. Netjes Jim!

Stein Honders: ”Zeer welkom tijdens het snoekbaarzen. Een pracht vis van 1 meter 30 en dat op een 28 grams stok en een 10/00 gevlochten lijntje. Soms moet je een beetje geluk hebben😉” Mooi, Stein!

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en buitenshuis

Paul Blokland: ”Dit was voor mijn de eerste keer dat ik kennis mocht maken met een vis van formaat vanuit de bellyboot ik ving hem niet met pieren zoals de meeste dat doen, maar hij ging vol voor een flinke vis aan de fireball. Gelukkig was ik omringd met mensen die al enige ervaring hadden op dit gebied en die zorgde ook voor deze vette plaat.” Hele fraaie plaat Paul!

***Foto van de week***

Afgelopen najaar was het raak op de Lot voor Stijn Leemreize met deze mooie meerval, die ook nog eens mega strak op de gevoelige plaat is gezet. Stijn, deze week heb jij de mooiste!

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Wil jij je vangstfoto terugzien in Roofmeister Inside, drop hem dan in de comments bij ons vangstenbericht dat we elke maandag om 14:00 uur op onze Facebookpagina plaatsen.