Spotgoedkoop met een vol uitgeruste visboot aan de slag

02/06/2022
Spotgoedkoop met een vol uitgeruste visboot aan de slag

We zien steeds meer moddervette boten, uitgerust met de duurste elektronica. Dat dit helemaal niet nodig is om goed te vangen, dat moge duidelijk wezen. Maar wat als je toch vanuit een boot wilt vissen maar je hebt een zeer beperkt budget? Geen probleem, Gijs de Haan legt het je uit! Deze baas heeft bootvissen on a budget tot een kunst verheven.

Door Gijs de Haan

Bij een visboot wordt al snel gedacht aan dikke schepen. Grote aluminium of polyester visboten met tientallen en soms wel meer dan tweehonderd pk’s erachter. Alhoewel dit natuurlijk de droom is van vele vissers, zit er een aardig prijskaartje aan en heeft lang niet iedereen er de ruimte voor. Een bellyboat of een kayak is een leuke optie, maar waarom horen we eigenlijk weinig over rubberboten?

Van afgesloten wateren tot rivieren tot groot water, de mogelijkheden zijn eindeloos!

Twee jaar geleden is het idee gekomen om een boot aan te schaffen voor mijn visserij. Ik was een 18 jarige jongen die nog bij mijn ouders woonde dus veel budget of ruimte was er niet. Na veel rondkijken en rondvragen is de keuze gevallen op een rubberboot. Aan het begin waren er nog twijfels maar na twee jaar vissen uit dit rubberen gevaarte kan ik deze optie van visboten zwaar aanraden en ben ik er achter gekomen dat het zelfs vele voordelen biedt ten opzichte van de grotere en duurdere concurrenten.

 

Welke boten?

De keuze is bij mij gevallen op een heavy duty rubberboot met een lengte van 380 cm. De keuze voor een heavy duty spreekt aardig voor zich. Ik gebruik hem veel op de rivier waar er van tijd tot tijd een beschadiging kan plaatsvinden. Met een heavy duty versie hoef je je weinig zorgen te maken om kleine beschadigingen, het laatste wat we willen is natuurlijk op een zinkend schip vastzitten.

Een heavy duty boot is wel zo veilig wanneer je de hele dag met lomp kunstaas met grote dreggen staat te gooien.

De lengte van 380 cm bleek een goede lengte te zijn om met twee personen comfortabel te vissen. Verticalen, trollen en werpend vissen is allemaal prima mogelijk, zelfs met genoeg spullen aan boord om al deze technieken op dezelfde dag uit te voeren. Een kortere lengte is natuurlijk ook prima, al zul je dan bij het werpend vissen elkaar iets meer in de weg zitten. Achter de boot komt een buitenboord of een elektromotor te hangen. Zelf heb ik er een 9.9 Pk motor achter hangen en deze brengt ons met twee mensen en alle visspullen aan boord net in plané.

Je kunt extreem ondiep komen zonder problemen.

We praten dan over een snelheid van ongeveer 25 km/u. Op de meeste wateren is dit een snelheid die meer dan genoeg is om je op een visdag naar de meeste spots te brengen. Alleen een elektromotor op de spiegel is ook een prima optie, waarbij je natuurlijk wel wat op de snelheid inlevert ten opzichte van een buitenboord.

Kleine boot betekent zeker niet altijd kleine vis.

Ideaal is om een buitenboord én een elektromotor op de spiegel te hebben. De meeste rubberboten hebben hier net genoeg ruimte voor. Persoonlijk wilde ik graag een fronttroller op de boot voor mijn werpende visserij en ben ik de uitdaging aangegaan om deze op de punt van de rubberboot te plaatsen.

 

Voor- en nadelen

In de afgelopen twee jaar ben ik achter een aantal serieuze voordelen gekomen van het vissen vanuit een rubberboot vergeleken met een duurdere en vooral grotere boot. Het grootste voordeel is dat je een rubberboot overal te water kan laten. Geen trailerhelling aan het water? Binnen no time kun jij er vissen in de rubberboot.

Heb je geen trailer? Je kunt ook alles kwijt in de auto, kost je alleen veel meer tijd.

Vaak zijn dit wateren waar alleen kant- en bellyboaters vissen en dus kan je er je voordeel mee doen om het water anders aan te pakken dan de rest. Zelf heb ik gemerkt dat bepaalde trailerhellingen aan de rivier onbegaanbaar zijn bij te hoge of te lage waterstanden. Op dit soort dagen kun je vrijwel de gehele rivier voor jezelf hebben vanuit de rubberboot!

Groot voordeel is dat ik bijna overal kan traileren.

De rubberboot is een stuk kleiner en ligt een stuk hoger in het water dan de gemiddelde andere visboot. Dit maakt het een relatief onopvallende boot voor de vissen en dit kan zeker in ondiep water in je voordeel werken. Hoekjes waar andere boten niet durven te gaan zijn ineens toegankelijk en de schaduw die de boot onder water maakt, is een stuk kleiner. Misschien wel het grootste voordeel is de stabiliteit van een rubberboot op het water.

Lekker stabiel, dat maakt onthaken naast de boot wel zo makkelijk.

Hoewel het maar een klein ding is, zorgen de luchtkamers aan de zijkanten dat je boot bijzonder recht in het water blijft hangen. Ook als je met twee personen volledig aan één kant hangt om bijvoorbeeld een vis terug te zetten. Werpend vissen is zelfs met golven van de zijkant dus nog prima mogelijk vanuit een rubberboot.

Je kunt veel makkelijker in een mooi hoekje komen dan elke andere boot.

Elke visdag trek ik de boot wel één of meerdere keren op de kant om bijvoorbeeld eten klaar te maken. Op de rivier is dat regelmatig recht op de stenen. De onderkant van de boot lijkt hier niet onder te leiden, door het lage gewicht en de brede verdeling er van hoef je je weinig zorgen te maken en hoef je niet altijd naar een kade te varen voor een snelle pauze. Alhoewel ik mijn rubberboot enorm ben gaan waarderen de afgelopen jaren, heb ik natuurlijk ook de nadelen ervan ondervonden.

Tussen de middag trek ik hem zo een strandje op.

Er zijn weinig boten zo kwetsbaar als een rubberboot, zeker met alle scherpe haken en dreggen die in de rondte kunnen vliegen bij het roofvissen. Door te kiezen voor een heavy duty versie van de rubberboot heb ik de dans lang kunnen ontspringen, maar vorig jaar is er toch echt een haakpunt in een van de luchtkamers terecht gekomen. Door de haak er in te laten zitten, konden we rustig terug varen naar de trailerhelling en dezelfde avond was het kleine gaat nog gedicht. Een gevaarlijke situatie was het absoluut niet, maar het is wel iets om op te letten.

Door de fronttroller kan ik perfect drifts maken.

Het lage gewicht en de hoge ligging van de boot zorgen voor een snel wendbare boot, maar ook voor een boot waar de wind snel vat op krijgt. Op groot water met een stevige wind kan het lastig zijn om een fijne drift snelheid aan te houden. Zeker zonder een fronttroller. Een optie is om een kleine driftzak aan te schaffen, deze remt de boot aanzienlijk af tegen de wind en in combinatie met een elektromotor kun je zo zelfs met stevige wind nog goede drifts maken.

Een mooie snoekbaars in een tijd dat hier veel boten niet durfden te traileren vanwege de hoge waterstand bij de trailerhelling.

Als laatste aanzienlijke nadeel van de rubberboot wil ik nog de gelimiteerde ruimte benoemen. Door het missen van de vakken onder bijvoorbeeld het werpdek van een normale visboot loop je veel opslagruimte mis. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden in wat er meegenomen wordt op een visdag, alhoewel dit ook wel zo zijn voordelen heeft. Hoe minder spullen in de boot hoe minder er gewisseld wordt en hoe efficiënter er gevist kan worden.

 

Indeling

Bij het opzetten van de rubberboot heb ik er voor gekozen om de middelste bank achterwege te laten. Dit zorgt voor een flinke ruimte om te werpen en vrij te bewegen. De medevisser kan op de luchtband aan de zijkant zitten, wat misschien nog wel comfortabeler zit dan de bank.

De middelste bank heb ik weggelaten, zodat er meer werp ruimte is.

De achterste bank dient als zitplek en als afscheiding tussen het ‘werpdek’ en de opslag. Bijna alle spullen staan achter deze bank en zo geeft het de boot een opgeruimd uiterlijk. Alleen de accu van de fronttroller staat voorin, dit is vooral voor de gewichtsverdeling in de boot tijdens het varen.

Achterin kan ik perfect de broodnodige spullen kwijt.

Door de gelimiteerde ruimte in de boot, zul je tactisch met je opslag bezig moeten zijn. Ik heb er voor gekozen om zoveel mogelijk van de spullen achter de bank te zetten. Hier past de benzinetank, een aantal tackleboxen, het schepnet, en een perfect passend winkelmandje van de Albert Heijn. Hierin zit al het eten, drinken, tangen, belichting en reddingsvesten. Naast het bankje is een houten constructie geplaatst waar de dieptemeter op staat. Deze dient ook meteen als tafeltje om bijvoorbeeld wat kunstaas op te leggen. Deze manier van indelen zorgt voor optimale vrijheid in de boot zonder over de spullen te hoeven struikelen.

Vele PR’s zijn al gesneuveld en veel mooie herinneringen zijn gemaakt!

Het meest opvallende aan mijn rubberboot is ongetwijfeld de fronttroller. Het grote nadeel van deze motor is dat deze gemonteerd moet worden op de punt van de boot. Op de rubberboot kan niet echt geschroefd worden. Hiervoor heb ik een plateau ontworpen van multiplex platen. Deze rust op drie punten van de band van de boot en met spanbanden aan de boot. Op deze manier heb je een stevige en veilige plek om de fronttroller te monteren. Voor dynamische en snelle visserijen als het werpen op de rivier is dit een ideale optie, maar zeker niet noodzakelijk om een dag te kunnen vissen.

De fronttroller heb ik met multiplex platen en spanbanden vast gemaakt.

Kort samengevat heb ik de afgelopen twee jaar enorm genoten van de vrijheid van de rubberboot. De mogelijkheden zijn eindeloos en er zijn al een aantal serieuze vissen die de binnenkant van dit rubberen gevaarte gezien hebben. Mocht je de ruimte en het budget missen voor een grote visboot, is dit dus zeker een optie die het overwegen waard is!

 

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Schroom dan niet om Gijs een bericht te sturen op Instagram!