Het is iets waar vaak net te makkelijk over wordt gedacht: boottrailers. Toch zijn ze cruciaal voor bootvissers. Niet alleen voor een soepel begin en einde van de visdag, maar zeker ook voor de veiligheid onderweg. Wij behandelen 7 veelgestelde vragen met het team achter PEGA trailers, de toonaangevende Nederlandse fabrikant met jarenlange ervaring in de ontwikkeling en bouw van hoogwaardige boottrailers.
Meer informatie nodig of interesse in een Pega boottrailer, neem contact op met Boot Centrum Rotterdam, officieel dealer van Pega producten: info@bootcentrumrotterdam.nl, 0031 (0)6 1490 7557
Alles begint bij het juiste gewicht en de juiste lengte van je boot. Veel mensen vergeten het gewicht van accessoires zoals motor, brandstof, accu’s en vismateriaal mee te rekenen. Neem je een PEGA trailer met een maximaal toegestaan gewicht van 1500 kg, dan moet je daar het eigen gewicht van de trailer (bijvoorbeeld 360 kg) vanaf trekken.

Een trailer moet gewoon stevig zijn en veilig.
Je houdt dan nog 1140 kg laadvermogen over. Tel daar een reservewiel of extra opties bij op, en je ziet dat elke kilo telt.
Geremde en ongeremde trailers?
Ongeremde trailers mogen maximaal 750 kg wegen (incl. trailer), alles daarboven moet geremd én voorzien zijn van een eigen kenteken zijn. Geremde trailers zijn veiliger bij hogere snelheden en zwaardere boten, maar controleer altijd of jouw auto geschikt is als trekkend voertuig. Je auto mag dan wel het juiste trekgewicht hebben, maar een helling op en af rijden is toch andere koek dan alleen maar stukken over de snelweg.

Een helling op rijden is andere koek, zeker wanneer het wat glad kan zijn.
Kijk vooral bij je auto naar het koppelvermogen in Nm (Newtonmeter). Dit geeft aan hoeveel trekkracht de motor levert, en dat is met name op lage snelheden, zoals bij het optrekken of helling oprijden met een trailer, van groot belang. Hoe hoger het koppel, hoe makkelijker de auto vanuit stilstand kracht kan leveren. Een hoog koppel is dus cruciaal wanneer je met boot en trailer vanuit stilstand wegrijdt, bijvoorbeeld bij een helling of een modderige parkeerplaats.

Zo’n dikke boot trekken doe je niet met elke auto, houd hier dus rekening mee!
Voor kleinere boten tot ongeveer 600 kg (inclusief motor en uitrusting) is een auto met minstens 250 Nm koppel aan te raden. Voor grotere boten vanaf 1000 kg of zwaarder is minimaal 350 tot 400 Nm koppel sterk aan te bevelen, zeker als je vaak op onverharde of steile trailerhellingen staat.

Een auto die door vier wielen aangedreven is, trekt makkelijker, net als een diesel auto.
Dieselmotoren hebben van nature meer koppel dan benzinemotoren, vaak al bij lagere toerentallen. Dat maakt ze zeer geschikt voor het trekken van zwaardere lasten, zoals een boot op een trailer. Ook auto’s met vierwielaandrijving (4WD of AWD) hebben voordelen: deze verdelen de kracht over meerdere wielen, wat extra grip geeft bij het wegrijden op een natte helling of een zachte ondergrond.
Wat bedoelt men met ‘rollen’?
PEGA gebruikt kim- en kielrollen die de romp optimaal ondersteunen. Er zijn natuurlijk verschillende PEGA modellen, elk weer met andere rolsystemen. Hoe meer rollen, hoe soepeler het traileren gaat en hoe luxer de trailer over het algemeen is.

Hoe meer rollen, hoe soepeler de boot van de trailer glijdt. Dit zijn vaak ook luxere trailers.
Hoe zit het met kanteltrailers?
Voor lichte boten of situaties zonder helling zijn kanteltrailers ideaal. Voor zwaardere boten (boven 600 kg) adviseren we een vaste trailer en gebruik van een trailerhelling.

Voor lichte boten of situaties zonder helling zijn kanteltrailers ideaal.
Hoe belangrijk is onderhoud?
Onderhoud is essentieel. Laat je trailer elke 10.000 km nakijken door een erkende specialist, bij Boot Centrum Rotterdam bijvoorbeeld. Controleer tussentijds de bandenspanning, vet de koppeling en wiellagers in, en houd remkabels schoon en soepel, zeker bij geremde modellen. Dit alles verlengt de levensduur en voorkomt hoge kosten.

Bij PEGA weten ze hoe ze trailers bouwen! Maar dan nog is goed onderhoud van groot belang.
Wat is een veelgemaakte fout?
Een trailer kiezen die te licht of verkeerd afgesteld is voor de boot. De kogeldruk moet tussen de 60 en 100 kg liggen. Ook moeten de assen, kielrollen en kimrollen perfect afgesteld staan voor een veilige rit.
Hoe lang gaat een goede trailer mee?
Met goed onderhoud kan een PEGA trailer gemakkelijk 20 jaar meegaan. Kwaliteit en constructie zijn gebouwd op duurzaamheid, maar periodiek onderhoud is wel een must.
Wil je meer weten over PEGA trailers of ben je van plan een nieuwe trailer aan te schaffen? Neem dan contact op met Boot Centrum Rotterdam, officieel dealer van PEGA: info@bootcentrumrotterdam.nl, 0031 (0)6 1490 7557






Fishfinder revolutie – Laat je boot automatisch een dieptelijn volgen
***Roofmeister video*** De Bellyboat van Simon Torenbeek
ROOFMEISTER TOP GEAR – Holle buiken, kreeften & neopreen gemak
Dit wist je nog niet over de meest gevangen roofvis van Nederland
Deze prachtboten zijn nu duizenden euro’s goedkoper!
Je buitenboordmotor winterklaar maken? Zo doe je dat!
Float Plus lanceert dé ultieme bellyboat!
Proefvaartdag in Rotterdam met gloednieuwe Kimple vismachines!
Pelagisch snoekbaarzen uit de bellyboat – Thijs van den Acker
Spotgoedkoop met een vol uitgeruste visboot aan de slag
Super BELLYBOAT deals – Wesdijk float tube special
Waarom je het best vanuit een bellyboat op meerval kunt vissen – Thomas Sintobin
Perfecte controle over de wind – 7 drift tips die je als bootvisser onder de knie moet hebben