Scratched Warriors – Kunstaas met emotionele waarde

27/03/2019

Sommige kopen kunstaas, gebruiken het kunstaas en gooien deze uiteindelijk weg. Dit is iets wat Thijs van der Sande niet doet, althans het kopen wel en het gebruiken natuurlijk ook, maar hij gooit ze niet weg. Thijs heeft achter veel van zijn kunstaas een verhaal, vervolgens plaatst hij dit kunstaas in een vitrine. Benieuwd naar de verhalen? Lees dan zeker dit artikel!

Kunstaas moet kapot gebeten worden, krassen in de lak en scheuren in het rubber. Althans, dat is mijn mening. ‘Hoe sneller verrot’, hoe blijer dat ik word.’ Sommige van die aasjes vangen op een gegeven ogenblik zoveel dat er een ander soort emotie bij komt kijken, de emotie van ‘die wil ik niet verliezen’!

Eenmaal in de bek van een dikke roofvis krijgt een stuk kunstaas bij mij een part soort status.

Toch komt het dan soms voor dat je juist die ene jerkbait of swimbait parkeert op de bodem, en hoe hard je ook trekt, bezig gaat met een kunstaasredder, niets werkt. Je lijn zegt ‘paf’ en weg is je kunstaas…op dat moment zal er vaak een vloek of twee uitkomen en zal je zeggen: ‘had ik toch maar die nieuwe eraan geknoopt in plaats van mijn oude vertrouwde…’ Een stukje emotionele waarde is heen gegaan.

De hall of fame van Thijs van der Sanden.

Het is mij een aantal keren overkomen, en iedere keer vrat ik mezelf op, waarom heb ik dat nu weer gedaan met mijn stomme kop?! Het laatste voorval is een aantal jaren geleden, samen met Ben waren we aan het slepen op één van de Randmeren. In die tijd was de Spro BBZ swimbait net uitgekomen en we vingen er ons scheel aan, absurd! Ik had er twee, één nieuwe en één waarmee ik altijd viste (die zag er niet meer uit), echt fantastisch.

“Speciaal kunstaas wordt in de vitrine geplaats, ieder met een eigen verhaal”

Ze lopen niet diep maar toch wist ik hem op één of andere manier te parkeren aan iets op de bodem en na een kwartier touwtrekken moest ik toch de beslissing nemen om de lijn te laten knappen….weg swimbait! Vanaf dat moment nam ik mezelf voor om al het (vanuit emotie gezien) speciale kunstaas in mijn ‘vitrine’ te plaatsen op een voetje.  Door de jaren heen heb ik daar een aantal fantastische en bekraste stukken kunstaas mogen plaatsen, ieder met zijn eigen verhalen en geweldige vangsten.

No brainer

Tja, wat kan ik over deze bekraste hybride jerkbaits zeggen? Zoveel dat het artikel veel te lang gaat worden. Voor mij de nummer 1 jerkbait, ga ik jerken op het grote water dan is de Tybrid altijd de eerste keuze. Met zijn sublieme hangmoment (hij zinkt niet maar stijgt ook niet, blijft echt hangen), luide ratel en qua vangkracht is dit een no-brainer. Het is op deze jerkbait (de Speckled Red Head) dat ik mijn PR snoek van 130 centimeter heb weten te vangen. Je leest het goed, 130 cm… Je kunt je voorstellen wat voor waarde zo’n stuk kunstaas dan meteen krijgt.

Mijn nummer 1 jerkbait, de Rozemeijer Tybrid. Op de middelste ving ik mijn pr van 130!

Een hele eigenzinnige jerkbait. Een magneet voor snoek!

Bam! 130! Hierna heeft deze Tybrid nimmer meer het water gezien.

De andere twee in de kleuren Speckled Blue Gill zijn strijders van voor die tijd, één is zelfs het eerste gekleurde sample wat wij kregen om te testen. Absurd is het hoeveel grote snoeken, snoekbaarzen en baarzen zijn gevallen voor deze hybride jerkbait. Qua vissen kun je niets verkeerds doen, geef een paar rukken aan je hengel en dan een paar seconden wachten. Vis hem zo terug en je zult zien dat je hier echt monsters mee gaat vangen.

Spro BBZ

In de tijd dat deze swimbaits waren er nog geen swimbaits op de Nederlandse markt, althans geen één die er zo uitzag. Roel Trum, toen nog werkzaam bij mijn lokale hengelsportzaak, belde mij op om te vertellen dat ze binnen waren, maar ik moest mijn vliegtuig halen naar de UK! Grote stress in mijn lijf, want wat zou er gebeuren als ze op zouden zijn als ik terug zou komen…onmogelijke optie dus om ze niet voor mijn vlucht te gaan halen!

Kunstaas is binnen in de winkel, snel kopen en bijna de vlucht missen… het verhaal van de Spro BBZ Swimbait.

Je kunt begrijpen dat de stress nog groter werd toen ik mijn vliegtuig echt dreigde te missen, maar gelukkig is alles goed gekomen. Op dit stuk (vergeten) kunstaas heb ik fantastische vangsten gedaan, vooral enorme snoeken zijn hierop gesneuveld, zowel trollend als werpend!

Rozemeijer Fatal Attraction

We blijven even bij de swimbaits, de Rozemeijer Fatal Attraction is een bedenksel van mijn vismaat Robert-Paul Wolters, toen nog lid van Team Rozemeijer. Ik was persoonlijk werkzaam bij Rozemeijer en we mochten een nieuwe lijn kunstaas op de markt zetten. Dit was direct een winnaar, met zijn kopschuddende slangachtige bewegingen werden er direct vangsten geboekt. Mijn meest bijzondere vangst kwam tijdens een editie van de Fair for Lure & Fly.

Nog zo’n stuk pr-kunstaas. 128 cm snoek. Meteen daarna de vitrine in 😉

Na een beursdag stond ik nog even te kletsen op het strandje toen Robert-Paul naar me riep dat ik op moest schieten, hij wilde nog even vissen. Zo gezegd, zo gedaan en we begaven ons al snel op het water , al trollend op zoek naar een grote snoek.

128 cm snoek vangen tijdens een outdoor beurs vangen, dat is sowieso al een verhaal apart.

Ik zat met mijn hengels aan de binnenkant en aan mijn steunhengel had ik deze Fatal Attraction hangen, de Speckled Hot Leopard kleur. Op een gegeven moment kwamen we over een ondiep gedeelte heen en zag ik een monsterlijke kop zo over de swimbait heen vliegen…dat bleek uiteindelijk (destijds) mijn PR te zijn van 128 centimeter, een absurde vis en dat ook nog eens tijdens een beurs!

Illex Bonnie 128 & Imakatsu Trairao

Het was altijd een droom van me om naar de jungle van Brazilië te gaan om daar te vissen op Peacock Bass. Die droom is uitgekomen en de voorbereidingen waren grondig. Zo kreeg ik te horen dat ik stickbaits mee moest nemen en vooral de Illex Bonnie 128 en de Imakatsu Trairao k. De Illex was zo gevonden, de zoektocht naar de Trairao duurde wat langer.

Met name aan die Trairao was moeilijk te komen, maar uiteindelijk lukte het.

In die tijd werkte ik in de hengelsport en ik bezocht talloze winkels. In Delft liep ik ze tegen het lijf aan, drie stuks om precies te zijn. Goedkoop waren ze zeker niet, €25,- de stuk maar wat waren ze het waard. Ik ben teruggekomen met slechts één exemplaar, en die zal ik blijven koesteren. Het is jammer dat de Bonnie geen verhalen kan vertellen, want die is me daar in die Braziliaanse jungle toch mishandeld …

Met name de Illex Bonnie is in de tropen flink toegetakeld.

Spro PikeFighter Triple Jointed

Wie kent hem niet, de Spro PikeFighter Triple Jointed. In die tijd was het vooral Dick van Hattum die zijn handen wist te leggen op het nieuwe Spro kunstaas en de PikeFighter Triple Jointed was een absurde vanger. Je kunt natuurlijk begrijpen dat ik als een malle naar de winkel vloog om deze te halen, en specifiek die koi kleur.

Iedereen moest die koi kleur hebben, ik ook.

Vooral trollend heb ik succes geboekt met deze plug die nog steeds immens populair is en waarmee eigenlijk niets fout gedaan kan worden. Vismaat Piet weet me nog met enige regelmaat te verrassen als hij zijn Pike Fighter Triple Jointed weer aan zijn onderlijn hangt!

Rozemeijer Loki

Toen we hem hadden bedacht hadden we eigenlijk een iets kleiner stuk kunstaas in gedachte. Eenmaal binnen als sample werden we er toch wel heel erg blij van. Het 3-delige lichaam schudt heerlijk en dat spinnerblad maakt het helemaal af.

Bijna letterlijk de tand des tijds 😉

Inwerpen en binnen draaien, dat is het enige wat je moet doen met de Loki en succes komt vanzelf. Dit exemplaar was ons test model, en getest is hij zeker. Talloze snoeken, baarzen, snoekbaarzen en zelfs roofbleien zijn gevangen aan dit stuk kunstaas. Geen wonder dat hij tot op vandaag de dag nog wordt verkocht!

Rozemeijer Tracker

Tevens een tekening van Robert-Paul Wolters die meteen goed was. Het idee was om een glider te maken die op groot maar ook op klein water in te zetten was. Hij loopt een meter diep en je kunt er de vissen echt mee ‘plagen’.

De plaaggeest voor polder- en groot watersnoek.

Een echte allrounder voor overal waar je snoek kunt verwachten.

Rustig vissen en de Tracker zal langzaam links-rechts gaan. Het hangmoment is subliem, iets dat vooral in de koudere periode dodelijk kan zijn. Talloze grootwater vissen zijn eraan gesneuveld maar ook de poldersnoeken kunnen er maar moeilijk vanaf blijven.

True Glide

Hij is niet bekrast en dat komt omdat ik er nooit mee gevist heb! In mijn jongere jaren zat ik met enige regelmaat op Roofvisforum. Visverslagen delen, ervaringen uitwisselen en veel kunstaas kopen. Zo kwam ik in contact met Jered Kalkman, en hij had altijd die exclusieve mooie stukken kunstaas te koop.

Kunstaas dat nooit zwemles heeft gekregen. Zo mooi vind ik het nog steeds.

Gepersonaliseerd en al jaren in de vitrine.

In die tijd was contact leggen in de USA (zonder Facebook etc) moeilijk, maar hij had ze. Ik was verzot op de aasjes van True Glide en vroeg hem om er één te regelen voor mij met daarop mijn nickname ‘Thiezel’’. Zo trots als een pauw was ik toen ik hem binnenkreeg en hij verdween direct in mijn ‘vitrinekast’ om er nooit mee te vissen…

Ik ben er van overtuigd dat er meer stukken kunstaas komen die dusdanige verhalen vertellen dat ik die liever in ruste laat. Wellicht dat er een tweede vitrine kast aan te pas moet komen. Let’s hope so 😉