Het verhaal achter Rapala – Hoe het allemaal begonnen is!

30/09/2025
Het verhaal achter Rapala – Hoe het allemaal begonnen is!

Er zijn weinig merken met zo’n grote naam wereldwijd en zo’n rijke geschiedenis als Rapala. Maar hoe is het allemaal begonnen en hoe is Rapala gekomen waar ze nu zijn?

In de jaren 30 deed een eenvoudige visser een geniale observatie: grote vissen eten kleine vissen, vooral diegene die gewond zijn. Zo begon het grootste visverhaal, ooit verteld. Terwijl Lauri Rapala de wateren van het Finse merengebied af viste, roeide hij rustig rond en observeerde. Wat hij zag, was dat roofvissen keer op keer op de zwakkere visjes met een scheve zwembeweging afstormen.

Al jaren geliefd bij vele vissers…

Lauri besefte dat als hij kunstaas kon maken dat de beweging van een gewond visje nabootste, hij meer vis kon vangen en minder tijd kwijt zou zijn aan het steeds beazen van de haak met levend aas. Hij begon te snijden, schaven en schuren. Met een schoenmakers mes en schuurpapier creëerde hij in 1936 zijn eerste succesvolle kunstaas van kurk. De buitenkant werd bekleed met aluminiumfolie van chocoladewikkels en het geheel werd geseald met gesmolten fotografische negatieven. Maar het belangrijkste: het zwom precies als een gewond visje.

 

Een ongekend succes

Volgens de overlevering ving Lauri soms wel 270 kilo vis op een dag met zijn nieuwe kunstaas. Het duurde niet lang voordat het aas bekend werd en zijn reputatie groeide. Die eerste plug was de voorloper van wat nu de legendarische Original Floating™ Rapala is: het kunstaas met de onweerstaanbare wiebelbeweging. Roofvissen wereldwijd werden keer op keer verleid door deze actie. Het geheim zat in die unieke ‘gewonde’ visbeweging.

Elke Rapala werd met de hand getest.

Elke Rapala werd met de hand afgesteld en getest in een watertank. Geen massaproductie, maar zorgvuldige ambacht. Tot op de dag van vandaag worden Rapala kunstaasjes op die manier geproduceerd. De actie van een Rapala is als een vingerafdruk: geen enkele andere plug zwemt hetzelfde. Met elke geslaagde vistrip en elke gevangen trofeevangst groeide de legende van Rapala. Vissers vertrouwden op hun Rapala en dat vertrouwen werd beloond. Weekendvissers werden fanatiekelingen, vaders werden helden. En keer op keer grepen vissers naar dat ene kunstaas dat het altijd leek te doen: Rapala.

 

De Shad Rap-revolutie

Toen de Shad Rap® werd uitgebracht, veranderde alles. Vissers verspreidden het nieuws als een lopend vuurtje: dit kunstaas ving overal vis. Winkels raakten uitverkocht. Familiebedrijven verhuurden Shad Raps per dag en soms zelfs per uur. Tot op de dag van vandaag is het een van de succesvolste kunstaasjes ooit.

De Shad Rap is een classic die inmiddels al wat jasjes gekend heeft.

Na de successen van de Original Floater™, Shad Rap® en Fish ’n Fillet volgden andere iconische Rapala-producten: de Magnum®, Rattlin’ Rapala®, Fat Rap®, CountDown®, Husky Jerk™ en de Tail Dancer™. Elk met een plek in talloze viskisten én in de geschiedenisboeken.

 

Rapala wereldwijd

Rapala is geliefd in meer dan 140 landen. Jaarlijks worden er zo’n 20 miljoen Rapala-kunstaasjes verkocht. Geen snelle hypes, maar zorgvuldig ontwikkelde producten met jaren aan ervaring en kwaliteit.

Door de jaren heen zijn er miljoenen dikke roofvissen gevangen op de aasjes van Rapala.

Tientallen miljoenen zeebaarzen, tonijnen, forellen, snoeken, baarzen, snoekbaarzen en zalmen later staat Rapala nog altijd als een huis. Door economische ups en downs, stormen en koudefronten. Want één waarheid blijft altijd overeind: wat onweerstaanbaar is voor vis, blijft onweerstaanbaar voor vissers.

 

Een inspirerend en mooi verhaal van een rasechte visser die op zijn gemak ging observeren hoe roofvis hun prooi aanviel. Dat dit daar uit zou komen, kon hij natuurlijk nooit bedenken!