Als barracuda’s bijna een plaag zijn, maar dan…

19/07/2023

In dit artikel schrijft Mark Verhoeven over zijn vakantie in Egypte. Ook op vakantie met je gezin is het de moeite waard om gewoon eens een dagje te vissen, lees in dit artikel hoe deze dag verlopen is voor Mark!

Door Mark Verhoeven

Ik breng met regelmaat met mijn gezinnetje de meivakantie door in Egypte. De garantie voor mooi weer, de prachtige Rode Zee, die uitgestrekte woestijn en een resort waarop je flink kunt relaxen staan garant voor een weekje genieten. De Rode Zee zelf is natuurlijk erg bekend om zijn prachtige onderwaterwereld. Koraalriffen vol prachtig gekleurde vissen trekken massaal duikers en snorkelaars aan vanuit de hele wereld.

De Rode Zee huisvest tal van prachtige sportvissen.

Heel erg mooi natuurlijk, maar er zwemmen ook vele vissoorten rond die voor ons sportvissers zeer interessant zijn. Krachtpatsers als de Giant Trevally, Bluefin Trevally, Amberjack, Dogtooth en Geelvintonijn, maar ook prachtig gekleurde Groupers, Snappers en heel veel ander gespuis.

De locatie

Persoonlijk kan ik het niet laten om op een vakantiebestemming minimaal één dag te gaan vissen en dat is in Egypte zeker niet anders. Er zwemt zoveel moois rond op deze aardbol en waarom zou je niet proberen er een paar te vangen, als je dan toch op zo`n bestemming bent.

Ik ga elk jaar naar Hurghada, waar ik altijd één dagje vis. Dit keer gingen we naar Marsa Alam.

Zoals eerder verteld ben ik al aardig wat keren in Egypte geweest en dan vooral naar Hurghada. Al die keren ben ik minimaal één dag die prachtige Rode Zee op gegaan. Vanaf de 1e keer in 2005 en tot op heden ben ik nog altijd met dezelfde persoon gaan vissen. Negrashi, een topschipper, uitstekend visser en inmiddels goede vriend, die al jaren de enige echte IGFA kapitein van Egypte is en waarbij het sportvissen gewoon door zijn aderen stroomt.

Elk jaar stap ik een dag op bij schipper Negrashi.

Op slechts één dag na heb ik altijd wel wat mooie vissoorten in de boot kunnen krijgen. Coral trouts, geelvintonijnen, amberjacks, trevally’s, groupers en barracuda’s mochten met regelmaat op de foto, waarna ze (meestal) snel weer mochten zwemmen. En toch ontkwam één soort me altijd in Egypte. GT! Dan weer volgden ze mijn popper alleen, dan weer misten ze de popper finaal tijdens een wilde aanval of loste ik er eentje kort na de aanbeet. Het zat op GT gebied niet erg mee.

De zoektocht naar GT

Afgelopen mei vertrokken we voor het eerst wat zuidelijker naar Marsa Alam. Toevallig heeft mijn kapitein daar ook altijd een visboot liggen. Hoe zuidelijker op die Rode Zee, hoe beter de visserij wordt vaak gezegd. Van thuis uit had ik natuurlijk al lang vooraf een dagje gepland en ik kon natuurlijk niet wachten. Eind mei was het dan eindelijk zover en werd ik om 06.30 uur netjes door Negrashi recht voor het resort opgepikt. Na een aardig stuk rijden kwamen we aan bij een klein haventje, waar de brandstoftank werd gevuld en de motoren snel werden gestart.

De tweede worp was het al raak, een nieuwe soort voor mij!

Het plan was vooral veel smijten met poppers en stickbaits in de hoop op een GT of wat anders moois. In deze regio zou volgens Negrashi het bestand aan GT rondom de riffen erg goed zijn. Vol vertrouwen kwamen we aan bij de eerste stek van de dag. Na de 2e worp werd mijn Salmo Sweeper 17cm in de kleur “Holo Smelt” gepakt. Geen bruut gevecht, maar er kwam wel een soort boven die ik nog niet eerder had gevangen. Een geellip straatveger (yellow lip emperor) mocht even op de foto en daarna snel weer zijn baantjes gaan trekken. Hoppa! Een nieuwe soort!

Ook op zee werkt de Sweeper gewoon!

Een klein half uurtje verder een flinke beuk en ja hoor, alles afgebeten. Weg was de Sweeper! Zeer waarschijnlijk zal een barracuda de dader zijn. Kan gebeuren, je vist nu eenmaal niet gericht op barracuda en zo’n zware nylon leader kan helaas niet altijd tegen die bek vol grote tanden.

Geteisterd door barracuda’s

Hierna ben ik verder gaan gooien met een grove popper gericht op die grote GT. En ja hoor… Weer een barracuda. Hangen ze massaal rond, zie dan maar eens wat anders te pakken te krijgen. Het duurde dan ook nu weer niet lang voordat ik er een paar barracuda’s op had gevangen, waaronder gelukkig nu ook een puntgaaf exemplaar van een iets beter formaat.

Eindelijk een beter exemplaar, maar nog geen GT!

Inmiddels zaten we na deze vangsten rond het taaie middaguur. Om de tijd te doden even een uurtje trollen en je raadt het al. Weer een barracuda! Inmiddels stond de teller op een emperor en 5 barracuda’s en begon ik er diep in mijn achterhoofd weer aan te denken. Het zal toch niet weer zo zijn dat ik zonder een Egyptische GT gevangen te hebben van boord stap straks…

Even trollen, weer een barracuda!

Maar we hebben nog een paar uur en naast de vroege ochtend uren zijn ook de uurtjes in de namiddag vaak erg productief. En wie mij kent, weet dat opgeven niet in mijn woordenboek voor komt, dus snel maar weer door. Op aanraden van Negrashi een grote stickbait er aan geknoopt. Dit moest een echt topaasje zijn volgens Negrashi en ik had voor mezelf dan ook meteen besloten hier de dag mee uit te vissen.

Zou die stickbait dan toch de redding zijn op deze riffen?

Een uurtje en wat prachtige riffen verder… KLABATS! Iets pakte mijn stickbait met grof geweld. Ik sla meerdere keren flink aan om die haak in die meestal keiharde bek vast te rammen. Na een paar minuten stug drillen komt een pracht exemplaar van een bohar snapper of Red Bass boven. Wat een beauty. Prachtig hoe grof deze snapper soort gebouwd is. Wat ben ik gruwelijk blij met deze vangst.

Een uurtje verder en deze bohar snapper greep de stickbait, wat was ik hier blij mee!

Sowieso weer een soort die ik nog niet eerder ving en al lang heel hoog op mijn lijstje stond, maar dan ook meteen eentje van een heel mooi formaat. Wat mij betreft kan de dag al niet meer stuk. Wat een plaatje! Maar we hebben nog even en wie weet zit er nóg meer in het vat.

Eindelijk de GT!

Weer wat stekken en een klein half uurtje verder wordt mijn grote stickbait zo brutaal lomp gepakt dat ik meteen na de aanslag al weet wat ik heb gehaakt. De vis knalt met geweld richting rif en de diepte in. Het lukt me maar net de vis uit het rif te houden, maar dan win ik wat lijn en kan het touwtrekken beginnen. GT staat natuurlijk niet voor niets hoog op het lijstje van veel sportvissers. De brute kracht en het nooit op willen geven brengt deze soort tot de favoriet van vele volksstammen. Een foutje wordt 100% zeker meteen afgestraft. Prachtige visserij!

Daar was dan eindelijk mijn eerste GT.

Na een naar schatting 10 tot 15 minuten volle bak in die hengel hangen kunnen we hem eindelijk bij de staartwortel pakken. Een prachtige GT mag op de foto. Eindelijk heb ik een GT in de Rode Zee gevangen. Heerlijk! Wat een bruut. Machtig mooi! Veel mooier kan het nu echt niet meer worden. Na deze GT blijven de aanbeten op de stickbait uit en opper ik het laatste uurtje nog wat te gaan jiggen.

Wat een rover…

Dit hebben we vaker gedaan en met de vele soorten hier is het altijd een verrassing wat er boven zal komen, al gaan we eerst naar een diepere stek van rond de 80 meter diep waar de kans op een dogtooth tuna wat groter is. Helaas blijft actie uit. Zowel speed jiggend als slow jiggend geen aanbeet uit kunnen lokken. Daarna hebben we een ondieper stuk opgezocht met wat meer kans op vis, maar weinig kans op een doggie.

Jiggen op alles wat bijten wilt

I.v.m. een enorme stroming is de jig moeilijk in de buurt van de bodem te krijgen en loopt de lijn helaas dus niet recht naar beneden, maar zeer schuin weg. Het vertrouwen op een goede afloop werd hierdoor flink minder. Vaak ben je zo ook te laat als je contact voelt met de bodem en zit je binnen de kortste keren muurvast. Dit valt gelukkig erg mee en vrij snel lijkt de stroming ook goed minder te worden. Het vertrouwen stijgt weer en dan opeens wordt de jig opgevangen als ik hem rustig omhoog aan het jiggen ben. Ik sla aan en voel dat ik wat heb gehaakt, maar kan hem rustig omhoog blijven pompen.

Een prachtige moontail grouper is aan mijn aas gaan hangen.

Al snel zie ik een prachtige moontail grouper naar boven komen in het kraak en kraak heldere water. Wat een plaatje. En een lekkere dikkerd! Ik heb er al een paar meer mogen vangen, maar dit is wel een hele mooie!  Soms heb je zo`n dagtrip waarop het niet kapot kan. Dit was er weer zo eentje met negen vissen in de boot, waaronder een paar echte prachtvissen. Probeer het eens als je op zo’n prachtige vakantiebestemming bent. Je weet nooit wat er boven komt. Wil je ook eens een dagje vissen vanuit Hurghada of Marsa Alam Egypte, neem dan even contact met me op en dan kan ik je in contact brengen met Negrashi. Dan weet je zeker dat hij er volle bak voor zal gaan om jou je droomvis te laten vangen.

Zo zie je maar weer dat je niet altijd veel tijd nodig hebt om prachtige vissen te vangen. Gewoon even een dagje mee met een lokale gids kan je zomaar je droomvis al bezorgen! Check HIER de Instagram van Mark.