Blackbass vangen op Gran Canaria – Met kunstaas en sprinkhanen

17/04/2019

Gran Canaria, een zonnige vakantiebestemming. Lekker luieren op het strand, bruin worden aan het zwembad, cocktails drinken en vissen? Ja, je leest het goed, VISSEN. Thomas en Roberto gingen het visavontuur aan op Gran Canaria, op zoek naar de Blackbass.

Door Thomas Danckaert

Eigenlijk begint het verhaal in mineur… Ik ging met mijn vrouw naar Gran Canaria met als plan om even lekker te relaxen en misschien eens een blackbass te vangen, maar een week voor de reis kreeg mijn vrouw een ongeval en moest ze in het ziekenhuis blijven. De reis kon helaas niet doorgaan, maar annuleren was ook niet mogelijk dus ik besloot om alleen te gaan. Echter toen ik bij mijn vrouw in het ziekenhuis was vroeg ze of ik Roberto niet wilde meenemen, mijn vismakker… Wat een goed idee!

Samen met mijn vismaat Roberto, gingen we het visavontuur aan!

Diezelfde avond werd Roberto nog gecontacteerd en die zag het ook volledig zitten. De dag er op zouden we al ons ‘battleplan’ doorspreken. Ik ken de weg daar en we zijn alle twee gedreven roofvissers, dus het kon haast niet misgaan. Ik had net een Berkley Naumad Cast Reishengel gekocht en die wou ik graag testen! Roberto kon via Mitch Pans (dank daarvoor) een Quantum Vapor Travel gebruiken en testen.

Tijd om de net gekochte Berkley Naumad Cast Reishengel te testen.

De koffer die vol zat met spinnerbaits, chatterbaits, spinners en swimbaits. De vorige trips leverde het grote kunstaas goede vangsten op, dus deze keer ging het weer mee. Roberto nam meer mee voor de finesse technieken zoals wacky, loodkoppen en dropshots.

De Blackbass, daar gingen we naar op zoek.

Het vertrek

Eindelijk, we konden vertrekken, de vlucht ging goed en na een goede vier uur waren we in de buurt van Las Palmas. De auto werd gehuurd en direct zijn we naar het eerste water gereden. Er stonden drie wateren op de planning, ik wou Roberto als eerst kennis laten maken met water numero uno, genaamd Montaña Blanca. Dit water was de kleinste van de drie, maar wel het meest helder.  Op Montaña Blanca heerst wel veel dressuur…

Flinke afdaling om aan het water te komen…

Eenmaal aangekomen besloten we om nog niet te gaan vissen, maar het water eerst te observeren. Het plan was dan om de dag erna vroeg terug te komen om de hengels uit te gooien. We liepen rond en zagen meerdere blackbass zwemmen. Het water was heel diep met ondiepe zijkanten, maar wel kraakhelder. Eenmaal een rondje te hebben gelopen zetten we koers richting het appartement, daar aangekomen werden de hengels uitgepakt en klaar gemaakt voor de volgende dag.

De eerste visdag

’s Ochtends vroeg kwamen we aan bij het water, het was een best pittige en steile wandeling om aan het water te komen. Het was tijd om te gaan vissen, ik begon met de Westin Monstervibe (23 gram) in de baarskleur. Dit was een goede keuze, want de derde worp was het al raak. De eerste Largemouth lag op de kant na een acrobatische dril.

YES, de eerste Blackbass is gevangen!

Ik had een goede keuze gemaakt qua hengel, want de Berkley Naumad Cast was ideaal hiervoor. Roberto viste met de rode Illex TN60 en het duurde dan ook niet lang of de tweede Largemouth werd gevangen. De vangsten waren goed, want later kwamen er nog vijf blackbass op de kant. Tegen de middag keerde we terug naar het appartement.

Altijd leuk als je er allebei één vangt 😉

Visdag twee: bakken vangen!

’s Avonds bespraken we de aanpak van visdag twee en water numero dos. Dit water heette Lomo Perera en ligt in de diepe vallei, het is iets groter dan het eerste water. Het water is mooi blauw maar iets minder helder. De volgende dag waren we vroeg bij het tweede water. Het was een diepe klim om beneden te komen dus je moest goed opletten waar je liep, maar een beetje avontuur kan geen kwaad. Aangekomen bij het water besloot ik om weer te beginnen met de Monstervibe, Roberto met de rode Tn60.

Grotere exemplaren 🙂 🙂

Ook dit keer duurde de eerste aanbeet niet lang, maar helaas deze schoot direct weer los. Even later kwam de volgende aanbeet, BAM, maar weer los door een gedreven acrobaat die na een sprong uit het water wist te ontkomen van de haak. We bleven werpen en toen gebeurde het! Roberto haakte een vis en aan de kant bleek het te gaan om een dikke en grote Largemouth, een nieuw PR voor Roberto. Kort hierna was het mijn beurt, ik ving een een grote Blackbass. Deze dag werden er geen aantallen gevangen, maar wel drie bakken.

Wat een BAK! Een nieuw PR voor Roberto.

Wat een dag was dit! ’s Middags keerden we terug naar het appartement en beiden hadden we een grote lach op het gezicht. ’s Avond besloten we om eens aan de kust te vissen. Een grouper werd gevangen op het lichte materiaal, wat een strijder en wat gaaf om hier ook te vangen.

Visdag drie: de bergen in

De derde dag gingen we naar Chira, een groot water dat ver in de bergen ligt. Hier kwamen we een aantal karpervissers tegen en wisselden we onze visverhalen uit. Het was een dag van kleinere vis maar met ferme aantallen. De Deracoup v Illex en de Tommy D Lures Paddle Tail waren daar de triggers voor de Blackbass. Na zo’n 40 kleine Blackbass hielden we het voor gezien. Later die dag gingen we nog rockfishen, daar kwamen meerdere kleurrijke visjes op de kant.

Ook in de bergen wisten we verschillende Blackbass te vangen.

Visdag vier: de zee op

De vierde visdag gingen we de zee op met een boot. We visten met spinhengels op snapper en Atlantische makreel, we vingen best grote Snappers op de spin tot 30 gram, heerlijke sport 🙂

Op zee wisten we enkele snappers te vangen.

Wat een dril geven die zeerovers!

Visdag vijf: vissen met sprinkhanen

De vijfde visdag gingen we terug naar het eerste water (Montaña Blanca). Hier vingen we nog menig mooie Blackbass. Deze dag schakelde we over op natuurlijk aas, en nee, geen wormen, maar sprinkhanen. Dus 1,5 meter fluorcarbon, twee sprinkhanen op de Wackyhaak en freelinen. De sprinkhanen zonken stilletjes naar beneden en in het kraakheldere water zag je de Blackbass erop knallen, WOW!!! Wat een belevenis op deze stalkende manier. Er werd niet alleen Largemouth gevangen maar ook een Smallmouth, super!

Ze klapte massaal op de sprinkhanen.

Na deze dag waren we voldaan, wat een week vol vis en plezier! Misschien dat ik later dit jaar wel weer terug ga naar Gran Canaria of verder de wereld in op zoek naar Peacock Bass. Wat zeggen jullie!?