*** BREAKING *** Is dit vanaf de kant de grootste meerval ooit ?

26/03/2024

Deze week kregen we een wel heel bizar verhaal ingestuurd, wederom van grote vissen magneet Albert Dekker. Hij en zijn maat Robert Kneefel waren een aantal dagen op pad waarin het absoluut niet mee zat. Toch besloten ze te blijven en op de laatste avond vingen ze een monster meerval van 2,38 meter en een geschat gewicht van bijna 100 kilo! Het verhaal lees je hier!

Door Albert Dekker – Als een paar weken geleden mijn maat Lucas van der Geest een huisje heeft gehuurd langs het water en ons uitnodigt om met de bellyboat op meerval te vissen, zeggen we daar natuurlijk geen nee tegen. Als we aankomen, eten we snel en gaan we het water op. Als we dan op het water liggen, komen we er al snel achter dat er niet veel vis aanwezig is. De tweede nacht en laatste dag besluiten Robert en ik even een stukje de rivier op te gaan. Wat we dan zien op het scherm is een droom voor elke visser. De meervallen waren allemaal de plas uitgetrokken en lagen nu in de volle stroom tegen het talud aan. Alleen leek het onbegonnen werk met die harde stroming….

Tijd om het te gaan proberen met onderwaterdobbers!

Als we dan de volgende dag naar huis rijden, wordt er een plan gesmeed in de auto. We besluiten om het met onderwaterdobbers te gaan proberen, opdat meerval veel meer tijd krijgt om het te pakken. Zo gezegd, zo gedaan en de week daarna zitten we langs de rivier met onze spullen. Uitvaren gaat niet met de 7 km stroming en al snel droppen we de 10 kilo stenen met 45/00 nylon breeklijn en het vissen kan beginnen.

Het principe van een onderwaterdobber en een breeklijntje.

Lastig

Als we dan net een uurtje zitten, merken we dat de stroming nog harder is geworden en het vissen wordt hierdoor nog moeilijker gemaakt. In de nacht krijgen we dan een paar tikken op de hengels en Robert vangt nog een visje van een meter, maar voor de rest blijft het stil. Als we dan de volgende dag willen gaan opruimen, zien we ineens dat de stroming minder is geworden en gelijk krijg ik een mooie aanbeet. Een meerval van 1,58 meter was ineens in actie gekomen omdat de stroming een stuk minder was.

Een vis van 1,58 meter kwam boven, zeker geen verkeerde!

Robert zegt nog: “Zul je net zien dat ze het vanavond gaan doen als we weg gaan.” Die zin blijft in mijn hoofd spoken en ik vraag Robert om nog één nacht te blijven, ondanks de slechte resultaten. Ergens wil hij niet, maar als hij erover nadenkt, besluiten we toch te blijven. Snel de montages verversen met verse dauwwormen en weer uitvaren. Het is dan een uurtje of half zeven als alles weer inligt, niet wetende wat er twee en een half uur later zou gaan gebeuren.

River monster

Als we dan zitten te chillen in de tent gaat om negen uur het Madcat smart alarm af, de Far Out hengel klapt naar achteren en schiet gelijk ook weer helemaal dubbel en de Penn Slammer molen schreeuwt het uit. Snel sprint ik naar de hengel en zet, voor zover dat nog nodig is, de haak. De molen blijft maar lopen en er is zo zeventig meter lijn van de spoel. Gelukkig weet ik haar te draaien en komt ze onze kant op, tegen de stroming in. Maar als ze dan tegen onze kant het talud aanraakt, explodeert ze en kan ik helemaal opnieuw beginnen, en dat dan een stuk of vijf keer.

Na een lang en heftig gevecht lag ze daar met haar kolossale 2,38 meter en bijna 100 kilo.

Na een lang heftig gevecht komt ze dan eindelijk boven en weet Robert haar perfect te landen. Op het onthaakzeil zien we al dat het echt om een kolossale vis gaat, maar als we haar dan meten, springen de stoppen bovenin. Het meetlint tikt de 2,38 meter aan en we schatten de vis op 95 kilo.

“Dit is één van de grootste meervallen ooit gevangen in ons land vanaf de kant met onderwaterdobbers.”

Wat een papzak… Snel maken we een filmpje en foto’s en zetten haar daarna samen weer terug in haar element. Dan schieten er ineens allemaal gedachten door mijn hoofd en besef ik wat er net gebeurd is. Dit is één van de grootste meervallen ooit gevangen in ons land vanaf de kant met onderwaterdobbers. Een avontuur dat ik nooit meer ga vergeten. Helaas vangen we die nacht niks meer, maar dat maakt niet zoveel meer uit na zo’n vangst. Met een voldaan gevoel rijden we naar huis en bespreken we alweer de volgende sessie!

Albert blijft ons verbazen met zulke bizarre vissen, wat een klasse! Volg deze legend HIER op Instagram en blijf op de hoogte van monsterlijke vangsten.