De eerste stappen als meervalmeister & de snoekenverslaving van Thijs van der Sanden

30/04/2020

We krijgen het voor onze kiezen Roofmeisters. Eerst de stormen in het vroege voorjaar, toen het Corona virus, waardoor onze Belgische vrienden zelfs een visverbod opgelegd kregen en dan nu de gesloten tijd. Toch hebben we alle reden om terug te blikken op een waanzinnig roofvisseizoen. Zo ook THIJS VAN DER SANDEN

Door Thijs van der Sanden

Jongens, wat een aparte situatie zitten we nu toch in! Een intelligente lockdown, beter dan een complete lockdown, maar het is en blijft raar… Gelukkig krijgt de hengelsport een boost, het valt zo op dat de grote kranten en nieuwsprogramma’s er zelfs een item over hebben gemaakt. Ik hoop van harte dat er van deze groep ‘nieuwe’ vissers een gedeelte blijft plakken, aangezien ze nu toch (weer) inzien hoe mooi onze hobby is.

Het einde van het seizoen met een knipoog naar het nieuwe…

Tijd om eens terug te blikken op tijden dat alles ‘normaal’ was, een tijd waarin we regelmatig op het water te vinden waren en hebben genoten van alles om ons heen. Laten we eens beginnen bij het begin, april 2019; voor veel roofvissers de tijd om naar Zweden, Ierland, Noorwegen, Denemarken etc. te reizen om daar te snoeken. Voor mij echter niet, al jaren ben ik gestopt met het ‘verre’ reizen om op snoek te vissen.

De reden is simpel; in mijn ogen is Nederland het ware walhalla voor de snoekvisser. Zal ik dan nooit meer gaan reizen om specifiek te snoeken, vast wel. Mijn hart heb ik verloren aan Ierland, schitterende momenten heb ik daar mee gemaakt op het water, maar ook zeker aan land 😉

Helemaal in mijn sas met mijn nieuwe Raymarine Element fishfinder.

Voor nu stond april in het teken van het uittesten van mijn nieuwe dieptemeter, de Raymarine Element. En hoe kun je dat nou beter testen dan op meerval. Bij deze visserij is een goede fishfinder van extra belang. Niks mis met de Element hoor, een prachtige unit met genoeg waardevolle features en toch gebruiksvriendelijk. Zo konden we ook echt wel meerval op het beeldscherm krijgen, maar werkte deze rover niet bepaald mee. Ofwel, nul aanbeten. Ach, zo heb ik de unit lekker onder knie kunnen krijgen.

Trappelen als een klein kind

Mei vloog voorbij zonder te hebben gevist, en toen de laatste zaterdag van mei voor de deur stond, stond ik al te trappelen als een klein kind om weer de rivier op te gaan. Traditiegetrouw trappen mijn vismaat Ben en ik hier af, de plek waar we ooit zijn begonnen met roofvissen en waar we nu steeds weer meer naar toe gaan om de drukte te ontvluchten van de bekende wateren.

Met vismaat Ben terug naar onze roots.

Helaas schoten de watertemperaturen snel omhoog en waren we genoodzaakt redelijk vlug in het seizoen al te switchen qua visserij. Dit betekende een visserij met klein kunstaas, maar ook met wormen! Dat Nederland een land is waar naast grote snoeken, baarzen, snoekbaarzen, etc (wat wordt er niet groot?) ook nog eens mega meervallen huizen deed mij besluiten om een aantal keren met verschillende vismaten een poging te wagen. Inderdaad, nieuwe kansen 🙂 Het cloncken leek (en lijkt) nergens op, maar toch hebben we een aantal meervallen weten te vangen. Eindelijk! Wat een verslavend spelletje!

Wauw, wat een verslavend spelletje.

Daarnaast was de visserij op de snelstromende rivieren met kleine plugjes echt hot! Zo hot zelfs dat Roofmeister Sjoerd Beljaars en ik er een film van hebben weten te maken. Een dag vol actie, waarbij we laten zien dat het echt niet moeilijk hoeft te zijn om op zo’n rivier een rover te vangen.

Een korte vakantie in juli op Gran Canaria zorgde voor nog wat rust en vitamine D. Wist je dat je daar ook fantastisch kunt vissen op marlijn? En het hoeft niet eens heel veel geld te kosten, ook al deel je de boot wel met een aantal andere gasten. Voor mij geen probleem, en tot 2 keer toe kreeg ik de kans op een marlijn, alleen besloot deze iedere keer toch niet voor het kunstaas te gaan.

Het echte grove wild. Oef!

Maar….de marlijn kwam wel bij de boot! Een andere gast was de gelukkige om de vis te mogen vangen, en met een gehesen vlag konden we de haven weer in! Vet!

De vlag wapperde fier 🙂

Ik ben aan boord geweest van de Cavalier, een Nederlandse boot! Dus, en dat hoop ik echt, mag het reizen weer plaats vinden, en je gaat naar Gran Canaria, vergeet zeker niet te informeren bij Hans van de Cavalier (www.bluemarlin3.nl).

Zo vlogen de zomermaanden om, veel gevist, maar echt bewust de snoek met rust gelaten omdat Esox dat gewoon niet trekt. Met een machtig bestand aan andere rovers, incl die magische meerval hoor je mij niet klagen…

Weer achter Esox aan

Tja, die meerval krijgt nu toch een bijzonder plekje bij ons.

September stond voor de deur en door mijn werk in de hengelsport heb ik het geluk gehad in deze maand veel te hebben gevist, voornamelijk met winkeliers samen. Het weer zat mee, de watertemperatuur was gezakt en de vissen waren actief! Hoe mooi is het om samen met een goede winkelier het water op te gaan en ook nog eens geweldige vissen te mogen vangen? Onbeschrijfelijk was de dag dat de winkelier eerst een 110c m wist te vangen… en ik kort daarna een 120 cm mocht verwelkomen in de boot. Geloof mij, deze dag wordt nog vaak in de winkel besproken.

Hoe wil je een dag hebben? Eerst 110 cm, dan…

…120 cm. Wat hebben nog in andere landen te zoeken als het om snoek gaat?

Het is genieten op het water, en ik vind het prachtig om dit te delen met mijn winkeliers. Loop eens een winkel binnen, er hangt zoveel! Uitleg en persoonlijke benadering is voor mij een zeer belangrijk iets.

Links Bob van Wout van Leeuwen. Mijn oproep: aankopen in de fysieke winkel bieden zoveel meerwaarde…

Ondanks Corona is het nu gelukkig druk in de winkels, iets wat mij, maar ook talloze hengelsport collega’s gelukkig maakt. Mijn oproep is dus ook, koop bij je fysieke en lokale (hengelsport)winkelier en laat dat Ali en Wish toch eens achterwege. Support ze, en zij zullen zorgen dat jij altijd je producten zult kunnen kopen!

Met (bevriende) winkeliers op pad: Martin van Fauna Hengelsport met een prachtige snoek!

Was het alleen vissen met winkeliers, nee hoor! Tevens met wat Engelse collega’s een eigen film geschoten, het was hard werken maar we wisten toch nog een aantal leuke vissen te tonen voor de camera!

In oktober heb ik me weer eens meer gefocust op de kleinere wateren, wateren waar het minder druk is en waar de snoek moeilijker weg kan. Deels genoodzaakt door de wind, anderzijds vind ik dagen met leuke aantallen op licht materiaal ook fantastisch. Voor mij is iedere snoek er 1, of deze nu 50 cm is of 125 cm, ik geniet van iedere aanbeet en iedere dril.

Weer eens aan de slag met good old lepels 🙂

Een speciale vis was toch wel de snoek van vismaat Nico Molkens, altijd is het bal als we samen gaan vissen. Zo gaf hij aan het ‘feestje wel te verzorgen’, en dat gebeurde. Met zijn vliegenlat wist hij een fantastische vis te vangen, voor de boot in glashelder water kwam deze even zijn streamer naar binnen zuigen….WOW!

Als je dit voor je voeten over een streamer heen ziet schuiven…

Verre reizen

Hierna was het vakantie tijd! Daar waar veel mensen in de zomer weg gaan, kiezen wij ervoor om altijd wat later te vertrekken, weg uit de kou en op naar de warmte. Nou goed, de eerste bestemming Zuid-Korea was nu niet bepaald warm, maar wel spectaculair! Geloof mij, daar bij DMZ (gedemilitariseerde zone) voel je de spanning tussen beide landen echt wel!

Op de grens tussen Zuid- en Noord-Korea. Een andere wereld…

Next stop; Thailand! En daar was het lekker warm, heerlijk om te vertoeven en te vissen! Zoals altijd zijn we een aantal dagen in Bangkok verbleven waarbij ik 2 dagen heb gevist. De visserij in Thailand bestaat voor veel mensen uit de zogenaamde vijver visserij. Er is echter ook de mogelijkheid om in het wild te vissen, en dan wel op giant snakehead en jungle perch.

Voor mij is die eerste die altijd de klok slaat, en ook dit jaar heb ik het geluk gehad om er 1 te mogen vangen op een topwater. Visserij van de bovenste plank, wat een spektakel als zo’n agressieve vis die topwater komt grijpen! Goede vriend Tap van www.bkkfishingguide.com weet deze trips altijd tot in het puntje te verzorgen, en hij spreekt nog eens vloeiend Engels ook!

Snakeheads, wauw wat een agressieve rakkers.

De dag erna ging mijn vrouw ook een dag mee, en ditmaal besloten we ons geluk te wagen op zo’n vijver, genaamd IT-Lake. Hier stocken ze vissen die, althans sommige, in een ver verleden in Thailand vrij rond zwommen. Door overbevissing zijn deze compleet verdwenen, maar op een vijver kun je ze nog wel vangen.

Hond etende meerval? Dat was toch verboden 😛

Is dat dan ‘even ingooien en hangen maar’, nou dacht het niet! De bovenstaande vis besloot zich pas 15 minuten voor vertrek te melden, maar wat was ik er blij mee; de Chaophraya catfish, ook wel bekend als de dog eating catfish!

Meerval en dan de opening

Januari bleek een moeilijke maand te worden door harde wind en hoge waterstanden. Toch wist de polder nog wat verluchting te brengen met een aantal mooie vissen.

Terug naar de snoeken en nu in de polder…

De laatste 2 maanden van het seizoen werden echter beter, al werden we wel gedwongen om kleiner water op te zoeken omdat de wind zo ontiegelijk hard was. Genoten hebben mijn vismaten en ik van al die agressieve vissen die vol over onze jerkbaits heen vlogen. Dagen met veel actie maakten het gemis van het grote water dragelijk.

Genieten van aantallen! Stuk voor stuk zorgen ze voor een nog immer groeiende passie.

De sluiting werd gevist op Vinkeveen, samen met goede vriend Marco. Hij is de eigenaar van Hotel ’t Meertje, een plek die vele roofvissers vast wel kennen. Overdag lekker vissen, en in de avond grootse avonturen vertellen aan de bar, onder het genot van een biertje. Al trollend door de polders heen kreeg ik een klap van jewelste, en een machtige oude krijger kwam naar boven, een waardige afsluiter van het seizoen!

Zo’n oude strijder. Mooi lelijk!

Door Corona ligt het land op zijn kop, maar gelukkig mogen wij hier nog wel vissen. Dit merk ik overal, winkeliers hebben het ontzettend druk, mensen die 10 jaar lang niet hebben gevist pakken het ineens weer op. Het buiten (mogen) zijn lijkt nu een geschenk te zijn, en in combinatie met het mooie weer leeft de hengelsport hier van op!

Mijn kunstaasdozen blijven dicht, echter zijn de ‘meerval hengels’ weer opgetuigd en heb ik er mijn eerste sessies weer opzitten. Een visserij waar ik nog veel van moet leren, maar de eerste meerval van het seizoen is alweer in de boot gekomen….

De cirkel is rond, we zijn weer bezig met de meerval. Hier Sander Paans met de eerste van het ‘seizoen’.

Geen grote, maar voor Roofmeister Sander zijn eerste Nederlandse meerval en wat was hij blij! Een middag/avond waarbij een blank leek te komen, sloeg rond 22.00 uur compleet om.

Een super gaaf spelletje dat zich ook voor een groot deel op de fishfinder afspeelt. Gaat ie m pakken of niet?

Fantastische stijgers hebben we gezien, knibbelaars aan de wormen, maar met 1 meerval in de boot bij een paar van die snoekvissers hoor je mij niet klagen!

Stay safe tijdens deze crisis, pak je momenten verstandig en verantwoord in de buitenlucht en hopelijk is alles snel weer bij het ‘oude’!