En dan win je een all inclusive blackbass & meerval trip

27/10/2022

Dan win je een grote online wedstrijd en lucratieve waardebonnen en… totaal out of the blue, een all inclusive vistrip naar Spanje. Het overkwam de nummers 1 en 2 van de Yamaha Pro Fishing Cup (klik HIER), Yamaha pakte uit voor deze boys en hoe. Roofmeisters Joost Spraakman en Daan Pit gingen mee en doen verslag.

Door Joost Spraakman

Wij (Daan Pit & Joost Spraakman) mochten op uitnodiging van Yamaha Marine Europe een weekend vissen op de Ebro. Daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen en hebben onze spullen gepakt. Gezien de perikelen rondom Schiphol hebben wij ervoor gekozen om GEEN hengels mee te nemen.

De Ebro, een rivier tjokvol met roofvis.

De wekker ging al vroeg en eenmaal op het station aangekomen, lag er naast ons nog een zwerver te snurken. Ook goedemorgen… Om 06.00 uur stapten wij in de trein en gingen wij richting Schiphol. Snel door de douane, althans snel? Nou, Daan had weer de pech om door de douanier eruit gepikt te worden. Wel zo een van het kaliber ‘als die mij moet fouilleren is het niet zo erg’. Zijn slippers trokken de aandacht, waarom? Nou, Joost mag het weten. Nadat alles gecheckt was, ontmoetten wij bij de gate Damian van Yamaha, de nummers een en twee van de Yamaha Pro Fishing Cup, Jarno, Wolf, Gregg en Dylan.  Jarno en Wolf waren eerste geworden, de andere toppers tweede.

Zoefff, vertrek uit Nederland.

Het blauwe gevaarte van KLM stond ons al op te wachten. Instappen en vol gas richting Barcelona. Na zo’n 1,5 uur vliegen kwamen wij aan op de luchthaven. Daar stond een taxi ons op te wachten en die reed ons nog eens twee uur richting de camping, genaamd Port Massaluca. Deze kleine maar mooie camping ligt aan de rivier de Ebro. Je weet wel, die grote rivier die dwars door Spanje loopt. De rivier van de grote meervallen, snoekbaarzen, karpers en niet te vergeten de black bass. Die laatste zou onze main target worden.

Eerste indrukken

Even alles op orde brengen…

Eenmaal op de camping kregen wij een warm onthaal door de medewerkers van Yamaha Marine. De sfeer was direct goed en een van de medewerkers reikte ons een goodiebag uit. In die goodiebag zat een grote tacklebox met diverse spullen voor het vissen op black bass en snoekbaars. Top geregeld Yamaha👌

Gezellig was het zeker!

Omstreeks 19.00 uur kregen wij een heerlijk tapas diner aangeboden. Nadat we onze buikjes hadden gevuld, werd er door Yamaha een presentatie over hun nieuwe ontwikkelingen wat betreft buitenboord motoren gegeven. Manager Antony deelde tevens de awards uit aan de nummers een en twee van de Yamaha Pro Fishing Cup editie 2022. Tot in de late uurtjes deelden wij samen met de collega vissers uit Frankrijk en Spanje onze ervaringen uit. Verhalen van blauwvin tonijnen van twee meter plus, tot snoekbaarzen van over de meter. Geen visserslatijn want met bewijs. Wauw!

Tijd om te vissen!

Om 07.30 uur moesten wij allemaal bij de receptie verzamelen. Daar werden onze hengels en zwemvesten uitgedeeld. Even een korte instructie van de visgids Iwan en we konden het water op. Iedereen kreeg een mooie, ruime aluminium boot met daarop een Yamaha buitenboord motor. We voeren de haven uit en oh, wat zitten wij toch in een prachtige omgeving. Hoge bergen, omringd door wijnvelden en rotsen. De vale gier zweeft laag boven ons hoofd op zoek naar een lekker hapje. Gelukkig zijn wij geen target dus konden we in alle rust vissen. Een felle piep, een blauwe schim over het water en ook de ijsvogel vergezelt ons. Op nog geen tien meter van ons af gaat hij op een takje zitten toekijken. De druk ligt hoog…

We voeren de haven uit en werden vergezeld door een stel vale gieren.

Ons plan was gericht vissen op black bass. De watertemperatuur lag rond de 22 graden dus we hebben op goed geluk eerst de ondieptes bevist. Veel structuur, stenen en helder water. Na een minuut of tien vingen wij de eerste black bass al. Wat een toffe vis zeg. Dit smaakt naar meer.

We vingen geen monsters maar we hadden het naar ons zin!

Waar vissen wij nou mee? Nou simpel, met een plugje van 4 cm en 5 gram, fluorocarbon onderlijntje van 25/00 en een jig hengel. Omdat we niet waren voorzien van een fronttroller lieten wij ons langzaam door de wind mee driften langs de kant. Strak onder de bosjes werpen en nog geen minuut later werd nummer twee verwelkomd. Het plan lukte. Binnen een uur hadden we al een mooi aantal vissen in de boot, geen grote, maar dat mocht de pret niet drukken.

Grote verrassing

Tussentijds werden wij door de crew van Yamaha gevraagd voor een fotoshoot. Midden op de Ebro staat een prachtig kerkje omringd door water. Hoe vet! Snel wat poses gedaan en hup weer door, want we willen vissen natuurlijk. Gashendel naar beneden en in plané weer richting onze stek. Het werd halverwege de middag lekker warm, 28 graden Celsius, dat in tegenstelling met 10 graden in Nederland. We hadden het heel erg met jullie te doen.

Snel even geposeerd en hup weer door!

We vingen goed maar wij wilden natuurlijk ook wat vissen van formaat vangen. Vanaf nu gaan wij ons richten op de wat grotere black bass. We knoopten een cheburashka-rig met een shadje van Mikado aan onze lijn. Ik (Joost) zei nog: “Je zou op dit lichte hengeltje maar zo’n meerval van twee meter plus vangen” Nou… zoals je misschien kunt verwachten, hoor ik Daan ineens roepen: “Hangen!!!” Zijn hengel stond hoepeltje krom.

De omgeving was prachtig om in te vissen…

Dit was geen black bass, dit kon nog wel eens een meerval zijn. De adrenaline gierde door ons lijf. Wij hebben beiden nog nooit een meerval gevangen, dus dit zou toch echt top zijn. En zoals jullie wellicht weten, hier op de Ebro zijn meervallen van twee meter niets. De buitenboordmotor gestart, slip los en er achteraan dan maar. Na een mooie dril kwam de vis boven. Een prachtige meerval van 95 cm enterde onze boot. Wat gaaf en wat slijmerig😉 Snel wat plaatjes schieten, de handen wassen en door.

Een meerval! Deze hadden we beiden nog nooit gevangen, dus we waren helemaal blij.

Ook bij mij hangen. De hengel stond krom, dit keer was het geen meerval maar een mooie black bass. Schitterend gebouwd en een mooi getekende vis. Onze visdag kon niet meer stuk. Damian, de man van Yamaha Nederland kwam ons op een gegeven moment vergezellen. Het was lang geleden dat hij een hengel in zijn handen had gehad dus na wat uitleg en oefenen kon hij van start. De eerste paar keer kwam hij nog met regelmaat vast te zitten. Het duurde even, maar daar was voor hem ook zijn eerste vis. Hoppa! Geen black bass maar een leuke baars pakte zijn shad.

Joost ving uiteindelijk een knappere black bass! De dag kon niet meer stuk.

Enkele minuten later was het weer raak, nu een mooi meervalletje van 40 centimeter. Wat een enthousiasme en plezier. Volgens mij hebben wij er een nieuwe vismaat en tevens een concurrent voor de Yamaha Pro Fishing cup 2023 bij😉. Rond 17.00 uur voeren wij weer terug naar de haven. Jammer? Jazeker, want stoppen komt niet in ons woordenboek voor. In de haven leverden wij onze boot weer in en konden we aan de Spa geel, paella en nog meer bier.  Of we zin hadden om langer te blijven? Jazeker!

Weer tijd voor bier!

Zondag ging om 06.00 uur de wekker. De taxi stond al klaar. Pedro startte zijn bus en we reden via een toeristische route in het pikkedonker terug naar de luchthaven waar het vliegtuig ons al opwachtte. Met KLM vlogen wij weer terug naar Nederland.

Na de landing hebben we de jongens gedag gezegd en zijn we weer in de trein terug gestapt richting het hoge noorden…

Yamaha bedankt voor dit mooie avontuur! Joost en Daan hebben gefilmd, dus stay tuned voor de video! Volg Joost en Daan ook even op Instagram voor mooie updates!