Hoe veilig ben jij op het water? 5 veiligheidstips van een binnenvaart schipper

28/09/2020
Hoe veilig ben jij op het water? 5 veiligheidstips van een binnenvaart schipper

De roofvis scene groeit en groeit en dat zie je terug op en langs het water. Laten we eens stil staan bij dat ‘op het water’, het kan her en der een drukte van jewelste zijn. Daarbij is het voor ons belangrijk ons aan de regels te houden om het beste jongetje van klas te zijn en puur voor je eigen veiligheid. Wij vroegen een doorgewinterde binnenvaartschipper naar 5 punten waar het vaak fout gaat met sportvisboten.

 

TIP 1 > Verlichting

We blijven nietig, lees slecht zichtbaar, op groot water.

Bellyboaten natuurlijk niet uitgezonderd in dit artikel. Integendeel!

Je ziet het nog steeds met regelmaat. Een vage schim van een vissersboot die als een spookschip over het water gaat. Zonder verlichting voor dag en dauw het water op. Geloof de binnenvaartschippers, het is levensgevaarlijk. Zorg voor de juiste verlichting en laat je zien aan anderen op het water.

Laten we ons aan de regels houden en ons van onze beste kant laten zien, ofwel andere watergebruikers niet tot last zijn. Ook ons visitekaartje naar overheidsinstanties is ontzettend belangrijk.

Vissen vereist focus, maar een oplettend oog naar de omgeving is belangrijker.

 

TIP 2 > Zwemvest

We weten het, bij Roofmeister zijn we slordig met het consequent gebruik van een zwemvest, iets dat je leven kan redden. Daarentegen zul je Roofmeister Mourat Akkouh nooit zonder op het water zien.

Draag te allen tijde een zwemvest. Ook in de zomer, wanneer het water zwemwaardig is en zelfs als je niet vaart. Het ongeluk zit in een klein hoekje. Door regen, een gevangen vis of de dauw in de vroege ochtend kan de boot nat en glad worden. Door een val met je hoofd op de rand van de boot kun je bewusteloos raken. Als je bij deze val ook nog eens overboord gaat wordt het pas echt gevaarlijk.

Een goed zwemvest zorgt er altijd voor dat je hoofd boven water blijft… Wel zo handig als je bewusteloos in het water valt.

Wanneer je bewusteloos bent blijf je ademen, ook wanneer je gezicht onder water is, op die manier zuig je water in je longen en is het over en uit. Een zwemvest zorgt ervoor dat je hoofd altijd boven water gepositioneerd blijft als je in het water ligt. Er zijn vandaag de dag veel zwemvesten op de markt die bijna niet in de weg zitten en automatisch geactiveerd worden bij een val in het water. Een gouden tip Roofmeisters!

 

TIP 3 > Buiten de vaargeul

Reden genoeg om altijd waakzaam en je met name niet in de vaargeul te begeven.

Zeker op de rivieren zal de beroepsscheepvaart gebruik maken van de vaargeul. Ga daar dan ook niet liggen met je boot, ook al is de stek nog zo verleidelijk. Vrachtschepen varen op de rivieren vaak op waterstand. Dat betekent dat ze afhankelijk van de waterstand zo veel mogelijk mee zullen nemen. Dit houdt wel in dat ze hierbij de diepste gedeeltes van de rivier zullen en moeten gebruiken. Zorg er dan ook voor dat je hier weg blijft. Zo’n vrachtschip gaat en kan vooral niet aan de kant, ook als je denkt dat het water breed genoeg is.

 

TIP 4 > Niet in de dode hoek

Besef je te allen tijde dat je voor een groot binnenvaartschip nauwelijks zichtbaar bent.

Vrachtschepen kunnen een dode hoek van wel 500 meter hebben. Kom jij met je boot in zijn dode hoek, dan heeft de schipper geen idee waar je bent en wat je doet. Steek daarom ook niet voor een vrachtschip over, maar passeer te allen tijde achterlangs! Zolang jij de stuurhut van het schip kan zien, kan de schipper van het vrachtschip jou ook zien.

 

TIP 5 > Laat je niet verrassen

Met name bij de pelagische vissers is het oppassen geblazen. Zorg dat het je tweede natuur wordt om continu de omgeving af te speuren…

Check het weer met regelmaat. Stroming en wind tegen elkaar in kunnen heftige golven veroorzaken die jou in de problemen kunnen brengen. Een eerste golf die ervoor zorgt dat je zo maar bijvoorbeeld 200 liter water in de boot hebt zorgt ervoor dat je boot een stuk lager komt te liggen. Golf twee die een paar seconden later komt kan dan rampzalige gevolgen hebben.

Een bekende duwboot voor menig riviervisser. Hoge hekgolven die kort op elkaar zitten. Nu is uiterste waakzaamheid geboden.

Het drillen van een vis. Routinier Jeremy Staverman weet dan dat je de omgeving in de gaten moet blijven houden.

Over golven gesproken, als een schip gepasseerd is, wil dat niet zeggen dat het gevaar geweken is. Schepen veroorzaken golven die pas komen als het schip gepasseerd is. Wees dus alert, blijf om je heen kijken en laat je niet verrassen.

 

Natuurlijk zijn er nog tal van andere zaken op je veiligheid centraal te stellen. Gebruik sowieso je verstand. Het kan ook geen  kwaad om je zo nu en dan te verdiepen in de regels op binnenwater. Safety first!