Zo vang je black bass op het Gardameer in Italië – Deel III

28/09/2023

Onze topper Sander Paans is deze zomer aan het Gardameer geweest in Italië, hij kon weinig Nederlandse informatie vinden over het vissen op black bass in dit enorme meer. Hij trok de stoute schoenen aan en ging een goede poging wagen! Lees nu in drie delen hoe hem dit is afgegaan! Lees HIER deel I en HIER deel II.

Door Sander Paans

De ochtend in dat nieuwe haventje bleef de hele zaterdag door mijn hoofd spoken, nog één volle dag op de camping, want de maandag zouden we vertrekken. Die zondag was mijn laatste kans om nog een black bass te vangen, geen idee wanneer die kans zich weer voordoet. Gelukkig kent mijn vrouw mij een beetje en werd er de keuze gemaakt om zondag nog een keer vroeg op te staan, dit keer nog wat vroeger om zo wat langer te kunnen vissen. ’s Avonds werd alles klaar gezet gemaakt zodat we direct weg konden. Bij het haventje van gisteren aangekomen, vroeg ik Justin of hij eerst wilde ontbijten.

Nee pap, eerst vis vangen, dan ontbijten.

Heel resoluut zei hij dat hij eerst vis wilde vangen! Ok, dat hoor ik graag. Justin maakte zijn eerste worp naar de plek waar hij gisteren meerdere aanbeten kreeg. En jawel, een mooie aanbeet, maar helaas schoot de vis bijna direct weer los. Balen, maar wel vol vertrouwen! De rest van het uur vingen we meerdere black bass en schoten er een aantal los. De waterslang kwam nog even voorbij zwemmen, dit keer direct onder de hengeltop en verdween hierna onder een afgemeerde boot.

De Rozemeijer creature deed zijn werk bij Justin.

De Rozemeijer creature bait deed zijn werk bij Justin en ik mocht zowel vis vangen op de creature bait als de Senko worm. Hierna werd het stil en vielen de aanbeten weg. We besloten direct een grotere haven aan te doen en hier weg te gaan. Een gok, maar die vallen soms goed uit!

Nieuwe haven, nieuwe kansen

De haven van het plaatsje Desenzano, ik had hem op Google Maps zitten bekijken. Een grote haven met zeiljachten en andere grote boten. Op Streetview zag ik geen verbodsbordjes totdat we bij de haven zelf liepen. Het vervelende gele bordje stond ook hier te pronken. Hmm… Dan maar terug en een ander deel bevissen. Naast de haven meert namelijk de veerpont aan die over heel het Gardameer vaart. Dat betekent toch een hoop beweging in het water, zuurstof, turbulentie, etc. Het blijven rovers dus hier ging ik de vis zoeken. Onze baars zoekt ook graag beschutting langs of strak tegen hoge kademuren dus dit was mijn eerste keuze. Het viel mij op dat er onderwater een soort gras stond, deze planten had ik vaker gezien in andere havens en daarbij ook black bass gespot. Dat gaf dus vertrouwen.

De één na de ander!

Justin viste zijn kreeftje wat meer naar het diepere water, maar zonder resultaat. Ik tikte de Senko worm over en langs de planten en strak langs de kademuur. Niet normaal hoeveel aanbeten ik daar kreeg, de ene na de ander pakte de Senko worm. Grappige was dat er net een Italiaan bij me had gestaan en mij te vertellen dat ik veel te groot viste en iets kleiners eraan moest doen. Ja dag, ik ga niet op die kleintjes vissen! Justin kreeg geen enkele aanbeet terwijl ik op zich wel veel actie kreeg. De Texas rig werd verruild voor een wacky rig, een wat? Bij de wacky rig haak je het kunstaas, veelal een worm, in het midden.

Met een wacky rig monteer je de haak in het midden van je worm.

Dit geeft natuurlijk een hele andere actie. Lang geleden had ik hier al veel baars mee gevangen en het is ook een gekende techniek voor black bass dus waarom niet. Met een snel geviste Senko zocht ik de actieve vis en liet vervolgens Justin zijn gang gaan met de wacky rig. Tof om zo samen de vissen te vangen! En de frustratie als het niet lukte of de vis gemist werd, zo herkenbaar. Tegen tienen besloten we om te stoppen, het werd warm en inmiddels begonnen er ook plaatselijke vissers te arriveren. Wij hadden onze vissen gevangen en het was mooi zo. Zeker de laatste twee dagen was het genieten, zo met zijn tweetjes de Italiaanse haven afstruinen. En het mooie is, hij vraagt nu al wanneer we gaan snoeken! Dat belooft wat.

Zo zie je maar weer, op vakantie kun je ook heerlijk vissen, al is het maar een paar uurtjes. Veel heb je niet nodig om plezier te hebben.