De opening van Said El Felyani – Een droomstart

04/06/2019

Weken voordat de opening plaats vindt, zit je je te vervelen en heb je enorme drang naar de opening van het nieuwe roofvisseizoen, soms zo erg dat je spontaan achter de karpers aan gaat (vreemde afkickverschijnselen 😛 ). Vervolgens ga je wat kunstaas verzamelen, en vraag je je af waar je mee gaat beginnen en waar de rovers los op kunnen gaan.

Door Said El Felyani

Samen met mijn vaste vismaat René Lunenburg besluit ik zondag te beginnen. Zaterdag zijn we beiden verhinderd, maar die zondag pakken we een avondsessie, aansluitend overnachten we in de auto om er gelijk een ochtendsessie achteraan vissen. Hoe bedoel je vangdrang 😛

Supervet om voor KUNSTAASOUTLET te vissen en exclusief kunstaas te testen.

We checken de weersvoorspelling zaterdag en zien dat ze een hele bak wind opgeven voor zondagavond, windstoten tot wel 7 Bft! Pfff… we hebben wel voor hetere vuren gestaan. Lekker boeiend, we gaan gewoon en zien het wel! Ook raadpleegden we de Navionics app even voor het getij en daarop zagen we dat we mooi opkomend water hadden.

Eenmaal aangekomen op het water, zien we dat het zeker niet mee gaat vallen om mooie driften te maken op de stroming (zonder gps-anker) en besloten we stekken in de luwte op te zoeken.

Gauw resulteert dit in een mooie aanbeet op mijn Easy Shiner shadje van Keitech. Eenmaal de schim boven zien wij dat het om een kapitale baars gaat en kijken wij elkaar gelijk aan met een glimlach! “Hoppaaaaa, de eerste vis van het seizoen is binnen, en wat voor één!!!”

Hierna varen we naar een ander stekje waar we heerlijk in de luwte kunnen vissen. Ik hoor het René nog zeggen: “Hengel vast houden, hier gaat het gebeuren!” Hij heeft zijn zin nog niet afgemaakt of zijn hengel klapt dubbel. Meteen zien we dat het om een serieuze vis gaat. Ik pak snel het net, om vervolgens een hele mooie bak van een snoekbaars te kunnen scheppen! Ondanks de harde wind galmt er een oerkreet over de rivier! Met deze twee vissen is de sessie eigenlijk al geslaagd.

René met een ongekende snoekbaarsbak. Hoe bedoel je het seizoen lekker openen?!

Na een mooie release, snel even terug naar dezelfde stek om nog een driftje te kunnen maken en precies op dezelfde plek krijg ook ik een enorme beuk op mijn hengel, ook dit keer weer een pracht van een snoekbaars.

Bizar wat een dreun deze vis op de hengel gaf. Check hoe mooi die gekleurd is.

Vervolgens kiezen we wat stekken uit waar we de boot vast kunnen leggen aan de kant, om wat stekken uit te kunnen werpen. Het gaat als een trein. De teller loopt al snel op naar 21 vissen. Beiden vissen we met verschillende aasjes. Ik vis voor KUNSTAASOUTLET, test hun kunstaas regelmatig en dit keer is de Baby D-Stroyer van Missile Baits aan de beurt. Ik heb er al goed zeebaars op gevangen, dit keer mochten de zoete rovers er van proeven 😉

Al snel loopt de teller in de 20.

We willen even op een andere stek gaan vissen als ik plots merk dat we geen vermogen meer hebben op de elektromoto. Shit, daar gaat onze sessie. Maar we laten ons niet uit het veld slaan.

Tijd om de Mac Gyver uit te hangen.

Met een waterpomptang en een platte schroevendraaier weten we de schroef los te krijgen van de elektromotor. En wat blijkt? De borgpen is gebroken. We spelen even voor Mac Gyver en weten van een sleutelring een nieuwe borgpen te maken.

De ochtend

Het weerbericht voor de nacht wordt slechter en slechter en we besluiten toch maar lekker thuis te gaan slapen. Voor de volgende dag zouden we dan ook extra gereedschap mee kunnen nemen. Die ochtend gaat de vader van René mee en besluiten we er een gezellige sessie van te maken met een hoop lol.

Succes op de Lizzard.

Weer gaat het als een trein en loopt de teller al snel in de 20 vissen, met verschillende fraaie exemplaren. Deze ochtend ging ik met name aan de slag met de Lizzards van Deep Creek Lures en dat bleek geen verkeerde keuze.

Uiteindelijk klapt om een uur of 1 de stroming er uit, en staat de teller op 31 vissen. We zijn meer dan tevreden met deze opening. Als dit de voorbode wordt voor het seizoen dan belooft dat nog een hoop moois! Tight Lines!