Dreamteam wint grote Streetfishing wedstrijd – Visles van Belgen in eigen land

05/10/2020

We zagen hem al een paar keer voorbij komen op Roofmeister met artikelen, Toon van Ham. Steeds weer mooie vissen op de foto en vistechnieken waar over nagedacht is. In de gaten houden zo’n rookie. Nou, niks aan gelogen. Onlangs won hij een grote Streetfishing wedstrijd met maar liefst 120 deelnemers op voor hem nieuw water.

Door Toon van Ham

Het stond al een tijdje op onze to-do lijst, maar eindelijk kwam het er van. Vismaat Gilles Koolen en ik zouden meedoen aan een Streetfishing wedstrijd in Nederland, de Wicked Streetfishing wedstrijd te Hellevoetsluis op 26 september. Gilles is al langer mijn teammaat voor wedstrijden in België en we weten altijd wel een mooi resultaat neer te zetten.

Zogenaamd ergens geen grotere snoekbaars. Geef Gilles een finesse hengels met wat 2 grams loodkopjes en hij verbaast vriend en vijand.

Wat betreft skills vullen we elkaar prima aan. Gilles vist graag met de echte finesse technieken, met 1-2 gram loodkoppen heel langzaam over structuren om grote snoekbaarzen te verleiden. Ik daarentegen ben een ‘lompere’ visser van aard. Lekker zware loodkoppen agressief (klik HIER) op en neer tikken of super agressief dropshotten. Echt een dreamteam dus 😉

Handelen met voorkennis. Het zou verboden moeten worden 😉

We vissen wat wedstrijden in België dus we kwam niet geheel onbeslagen ten ijs. Daarvan hebben we geleerd, een goede voorbereiding is alles. Zodoende spraken we af om één dag samen voor te vissen. Daarnaast zou ik het er met mijn vriendin Femke er eens gaan proberen in de aanloop. Zo geschiedde, 2 weken voor de start ging ik met Femke naar een aantal interessante plaatsen binnen het parcours vissen die ik op Google Maps gevonden had. Ik besloot te beginnen met het zoeken naar actieve vis door gebruik te maken van crankbaits op het Voorns Kanaal.

Zooooo mooi, kun je je voorstellen hoe extra thrilled je bent als je zo’n unit tijdens een wedstrijd vangt.

Al na de eerste paar worpen ving ik een mooie  baars van 28 cm op de BabyBite Deeprunner en loste ik nog een grotere, hierna vingen we nog wat kleinere baars en een roofbleitje op de spinner. Nu is het zo dat dit allemaal erg dicht bij de start gebeurde. Niet een superplan, omdat we zouden gaan strijden met 120 deelnemers. Drie keer raden waar het gros op de wedstrijddag gaat beginnen. Dus zijn we snel de auto in gesprongen en naar het einde van het parcours gereden, Daar had ik met Maps al een interessante poldersloot gevonden.

Het dropshot arsenaal, soms is deze techniek onverslaanbaar.

Mijn inschatting bleek al snel juist te zijn, in no time ving ik een mooie snoek van 86 cm op de Westin Swim van 12 cm (die doet het ook overal) en loste ik het kleinere broertje van rond de 65cm. Hierna de plaats snel ‘gemarkeerd’ op Google Maps en verder de sloot afgestruind totdat we bij een bruggetje kwamen waar Femke met spinners de ene mooie maatse baars na de andere ving. Uiteraard wilde ik ook deze stek in mijn gsm zetten, maar terwijl ik dat aan het doen was, hoorde ik bij Femke d’r slip gieren en zie ik de dunne W3 Dropshot volledig krom staan. Na een zenuwslopend gevecht kon ik een prachtige baars van 42 cm landen, meteen haar nieuwe pr!

Femke met d’r pr. Kijk haar eens shinen 🙂

Na deze topvangst ging het van gekker naar gekst. Tijdens het terugwandelen besloot ik een korte worp te maken bij een brugje en knalde er een 74cm snoekbaars vol op de Swim (zie foto helemaal boven)! En dat in een polderslootje van nog geen meter diep, het moet niet veel gekker worden 😊 Ongelooflijk! Na deze eerste trainingsdag was het al vrij duidelijk dat het vanachter aan het vis parcours te doen zou zijn en kon ik al een eerste versie van het plan opstellen voor de sessie met Gilles!

Met Gilles

Amper één week voor de wedstijd had ik met Gilles afgesproken met als plan om rustig te zoeken naar nog meer interessante plaatsen en de rest van de al gekende stekken rust geven. Na een hele taaie start, waarbij er behalve een paar 20’er baarzen niets gevangen werd, besloten we naar een brug -ver weg van de start-  te gaan om te dropshotten. Een schot in de roos, het werd een gekkenhuis. De ene na de andere baars was de klos op kleine shadjes. Daarna stuitten we op een school met baarzen van stuk voor stuk 28 cm. Geen cm meer of mindr… Achter elkaar. Een gouden plekje voor de wedstrijd dus…

Echt, soms kunnen lichte loodkopjes voor een 100% omslag zorgen… Langzaam zo de structuren afvissen en vooral je hengel goed vasthouden 😉

Bij het terugwandelen naar onze auto ving Gilles ook nog een mooie baars van, jawel… weer 28cm. Wat een vreemd kanaal zeg! Na deze dag konden we een mooi plan bedenken om zsm met een mooie voorsprong te beginnen. Na de vele slapeloze nachten en berichten was ons plan gemaakt.

D-Day – De wedstrijd

Zaterdag 16 oktober (D-Day): om 5 uur gaat de wekker. Snel een paar tassen koffie drinken, boterhammen smeren en ontbijten… Gilles haalde me al om 6 uur op. Na een rit van 2 uur lang kwamen we zoals gewoonlijk veel te vroeg aan, maar zo hadden we alle tijd om ons te registreren.

Op een gegeven moment was Gilles on fire… Bizar!!!

Bij het startschot gingen we als een pijl uit een boog naar onze eerste topstekken. In looppas na 20 minuten al bij ons eerste stekje, een brug, en… We vingen…0! Geloof me, dan slaat de stress toe. Ten einde raad naar de overkant gegaan en daar al snel 5 kleinere baarzen gevangen tot ik een korte worp maakte langs de kant met mijn dropshot rig. Een enorme knal op de hengel en toen ik de haak zette, een log gewicht wat door de slip zwom! Yes! Ik riep meteen naar Gilles: “Dikke vis, scheppen scheppen!” Na een vijftal minuten vol spanning schoof er een mooie snoek die net in het scharnier van de bek gehaakt was op een lichte dropshotsetup in het net. Een 75 cm bonusvis die ons meteen een enorm goede start gaf. Hierna nog steeds niet wild, afgezien van wat kleine baars.

Ons echte stekje was aan de andere kant, dus ik daar al snel naartoe en niet zonder resultaat. Al snel ving ik een baars van 32 cm, waar overigens een 40’er achteraan zwom.  Worp na worp probeerden we de grotere baars te pakken te krijgen tot Gilles een ram kreeg op zijn dropshot montage, een prachtige snoekbaars van 60 cm!  Wauw!

Wat een wateren hier rondom Hellevoetsluis 🙂

Na deze snoekbaars wisten we dat we enorm goed bezig waren, we hadden nog maar een slordige 2 uur gevist en nu al prachtige vissen gevangen. Maar het werd nog gekker: Gilles begon met waar hij extreem goed in is, het vissen met finesse loodkopjes van 2 gram. Daarmee pakte hij nog 3 grote  60+ snoekbaarzen van respectievelijk 61cm, 63cm en 60cm! Wat een kanjer!

Toon en Gilles bovenaan en niet zo’n klein beetje ook. Wat een talenten. Daar gaan we zeker meer van horen!!!

Twee high quality bellyboaten en, misschien nog wel lekkerder, een pracht van een zege!!!

Na deze vangsten wisten we vrij zeker dat we goede kans maakten om goed te eindigen en besloten we de snoekbaarzen achter ons te laten en de kleinere 15 cm baarzen op onze kaart te upgraden. Dit op de plek waar ik met Femke veel mooie baarzen kon vangen. En ook nu weer een paar mooie 20+ baarzen. Een heerlijke afsluiter van een prachtdag. Zouden we gaan winnen? De prijsuitreiking liet even op zich wachten, maar toen het hoge woord! We hadden gewonnen! Aaahhh! Dat voelt nog steeds goed kan ik je zeggen. Beiden wonnen we een Abu Garcia Beast bellyboat, maar net zo mooi is de zege zelf natuurlijk 🙂

Hierbij wil ik de organisatie en sponsoren van de wedstrijd bedanken voor de mooie wedstrijd, goede organisatie en prachtige prijzen!