Wat zijn goede kleuren voor snoek kunstaas – Experts Sean Wit, Ruben Dekkers en Luc Coppens

09/08/2019
Wat zijn goede kleuren voor snoek kunstaas – Experts Sean Wit, Ruben Dekkers en Luc Coppens

Het is een eindeloze discussie en dat zal ook wel zo blijven, welke kleur kunstaas moet je gebruik voor snoek? Felle kleuren of natuurlijke kleuren? Wij vroegen het de 3 regelrechte experts Luc Coppens van Westin, Sean Wit van Savage Gear en Ruben Dekkers van Abu Garcia en Berkley. Leuk dat ze op sommige punten van mening verschillen 😉

Door Team Roofmeister

 


Maken kleuren veel uit?

Ruben Dekkers: In veel gevallen maakt het weinig uit, een snoek die op scherp staat zal in veel gevallen toeslaan, ongeacht de kleur. Een blinde snoek is hier het levende bewijs van, dat zien we vaak genoeg. Het is wel zo handig om wat basisregels in acht te nemen. Op helder water en vooral op heldere dagen kun je het best iets met een donkere kleur inzetten, snoek kijkt immers vaak van onderuit met tegenlicht naar het kunstaas. In dat geval brengt het grote contrast en benut je het silhouet van je aas maximaal.

Luc Coppens benadrukt dat contrasten ook de doorslag kunnen geven.

Luc Coppens: Kleuren maken zeker uit. Kijk naar het doorzicht in en helderheid van het water en probeer daar je kleur op af te stemmen. Hoe helderder het water, des te natuurlijker mogen de kleuren zijn. Denk ook altijd aan contrasten, de kleuren van baars zijn wat dat betreft altijd top.

Sean Wit: Ik ben niet zo overtuigd van het belang van kleuren. Voor sommigen is kleur bijna een religie. Ik geloof meer in presentatie, trillingen, profiel en contrast. Kortom, maken kleuren uit wanneer je vist op snoek? Ja! Maken kleuren veel uit? Nee!

Voor Sean zijn kleuren niet doorslaggevend.

 

Wat is je favoriete kleur?

Luc Coppens: Poeh, lastige vraag. Vis ik in troebel water dan grijp ik maar wat graag naar fireperch, is het water helder dan vind ik Headlight een absolute topper. Dit zijn kleuren die altijd mee gaan, maar natuurlijk zijn er veel meer kleuren die ik gebruik.

Een iets helderder kleur met glitters. Ruben heeft er de laatste tijd goede ervaringen mee.

Ruben Dekkers: De laatste jaren boek ik veel succes op kunstaas met een iets fellere kleur, soms zelfs chartreuse en dan liefst in combinatie met een hoop glitters. Daarnaast doet een grote shad met een donkere rug – graag neem ik dan olijfgroen of donkerbruin – en een witte buik het ook verbazend goed. Wellicht dat het contrast tussen donker en licht er iets mee te maken heeft…

Van Sean mag het kunstaas opvallen, doet bijna pijn aan je ogen 😛

Sean Wit: Het mag van mij wel lekker opvallen. Ik gebruik vaak felle kleuren (oranje of fel groen), ook in helder water. Bij kunstaas wat super realistisch zwemt is het mooi als het een heel natuurlijke kleur heeft om het geheel af te maken. Ik heb echter op extreem helder water gigantische vissen gevangen op aas dat verschrikkelijk fel gekleurd was. Ik heb echter ook afgelopen Zweden trip snoeken gevangen op zwart kunstaas, midden in de nacht… Kleuren, ik blijf ze overschat vinden 😉

 

En je minst favoriete kleur?

Sean Wit: Zwart kunstaas of kunstaas met dezelfde kleur als het water, daar vis ik weinig mee. Zoals ik eerder zei, het mag van mij opvallen en deze kleuren zijn tegenovergesteld.

Headlight op helder water. Luc is er erg over te spreken!

Luc Coppens: Hahaha…blauw is niet mijn kleur, maar vraag me niet waarom.

Ruben Dekkers: Een kleur waar ik persoonlijk nooit in heb gelooft is redhead, en misschien is dat geheel onterecht hoor! Als ik dan naar het aas kijk dan mis ik altijd iets, op een of andere manier zijn ze niet sexy genoeg zeg maar 😉

 

Nog een tips voor Roofmeister voor wat betreft kleurengebruik bij snoek?

Ruben Dekkers: Vis vooral met de kleur waar je zelf het meeste vertrouwen in hebt, en dit kan echt eender welke kleur zijn. Op het moment dat je met je persoonlijke favoriet staat te zwieren stel je jezelf gerust tussen de oren. Je staat met de juiste Mojo te vissen en net dat zet je op scherp. Volharden met dat kleurtje dat je zó lekker vindt zal je uiteindelijk het gewenste resultaat brengen, wees daar maar zeker van!

Zorg dat je de juiste mojo krijgt, volgens Ruben het allerbelangrijkste.

Luc Coppens: Soms kan het echt helpen om af te stemmen op de omstandigheden. Zoals gezegd de helderheid van het water, maar ook de aanwezige aassoorten op een water. Denk aan forelprints op Scandinavische wateren of baarskleuren op wateren waar deze dominant aanwezig is.

Sean Wit: Gebruik waar je vertrouwen in hebt en analyseer kleuren niet te veel. Actie/presentatie (diepte, snelheid, etc.) is veel meer van invloed.