Met een klapper het seizoen uit – Hendry Vis over een bewogen jaar

24/04/2020

We krijgen het voor onze kiezen Roofmeisters. Eerst de stormen in het vroege voorjaar, toen het Corona virus, waardoor onze Belgische vrienden zelfs een visverbod opgelegd kregen en dan nu de gesloten tijd. Toch hebben we alle reden om terug te blikken op een waanzinnig roofvisseizoen. Zo ook HENDRY VIS.

Door Hendry Vis

De opening in 2019 stond in het teken van de voorbereidingen op de Predatortour die eind mei van start zou gaan. In de eerste week werd er door mij en vaste vismaat Gerald Vierhout dan ook flink getraind. Met name op baars omdat deze nog wel eens lastig te vangen kunnen zijn. Tussendoor ook pelagisch op snoekbaars en werpend op snoek. De snoekbaarzen waren zoals vaak in de eerste weken van het seizoen erg agressief. Vrijwel elke snoekbaars toonde interesse, een verslavend spelletje. Tijdens de wedstrijd bleek de grote baars een raadsel en konden we het 3e benodigde exemplaar niet vangen. Dat was flink balen na drie edities op rij in de top 10 en zelfs winst in 2018 (klik HIER).

Natuurlijk ook weer op baarzenjacht afgelopen seizoen. Onder andere met crankbaits.

Werpen op snoek in juni

Zolang de temperaturen het toestaan vis ik in de zomer graag op snoek. Ik woon vlak bij de Veluwe Randmeren waardoor korte avondsessies ook tot de mogelijkheden behoren. Ik vis dan uitsluitend werpend rondom de vele plantenbedden. De maand mei was vrij koud waardoor het water langer helder bleef en planten nog niet in het oppervlak stonden. Normaal geeft dit garantie op veel actie, maar afgelopen jaar was de maand juni moeilijker. Ondanks dat konden we enkele mooie vissen vangen.

Snoek van 116 cm op metaal ๐Ÿ™‚

Eind juni was ik met Gerald aanwezig bij Blade Only, een snoekwedstrijdje op de randmeren waarbij alleen met spinnerbaits, lepels en andere metalen creaties mag worden gevist. Een gezellig club mensen, lekker vissen en niet al te serieus. De snoek bleek in eerste instantie nog steeds lastig te vangen, maar nadat we eenmaal de juiste waterkleur hadden gevonden konden we ze overhalen om in dat gekke metaal te bijten.

Bijzonder hoe die crankbait visserij een vlucht heeft genomen. Sowieso meer dan terecht ๐Ÿ™‚

Een aantal mooie vissen waaronder een exemplaar van 116 cm bracht ons de 1e plaats. Mijn ervaring is dat de helderheid van het water sterk van invloed is op de vangkracht van spinnerbaits. Het aas lijkt niet bepaald op een prooivis en in glashelder water resulteert dit vaak in volgers. Is het doorzicht wat minder (ca. 50- 150 cm) dan is die twijfel er vaak niet. Een windje/kabbel op het waterย  is ook positief, dat breekt de lichtinval waardoor spinnerbaits ook beter tot hun recht komen.

ย

Cranken in de zomer

Met crankbaits op alles wat rooft. Wat een cool spelletje!

In de (late) zomer vis ik graag werpend met crankbaits. Enkele keren heb ik de grote rivieren bezocht, wat meestal resulteerde in veel actie. Alle rovers zijn op dit kunstaas te vangen al vraagt het wel om een specifieke aanpak per soort. Het vangen van een snoekbaars is daarbij een leuke uitdaging. Die zijn net wat lastiger te vangen op dit kunstaas… Vorig jaar nam ik Roofmeister Tim Hakkert eens mee en die viel met zijn neus inย  de boter. Klik HIER.

Geboorte dochter en 4e plek op Luremasters

Euforie tijdens de wedstrijd.

Begin augustus ben ik vader geworden van onze prachtige dochter Puck en is er uiteraard weinig van vissen gekomen. Alles ging voorspoedig en eind september konden weย  deelnemen aan de Luremasters. Een leuke wedstrijd waarbij je op drie verschillende wateren vist en snoek, baars en snoekbaars moet worden gevangen. Met name het pelagisch vissen op snoekbaars pakte goed uit. De grote snoeken vingen we met opvallend klein aas. De baarzen lagen vrij geconcentreerd en konden worden gevangen door op het juiste moment op de juiste plek te zijn. Uiteindelijk resulteerde dit in een mooie 4e plaats.

Baars en snoekbaars in de winter

Toetreding tot onder andere het merk Quantum. Nieuwe uitdagingen, nieuw materiaal om te testen! V.l.n.r. Dietmar Isaiasch, Gerald Vierhout en Hendry Vis.

Het late najaar en de winter stonden in het teken van de visserij op snoekbaars en baars. Nadat onze voormalige sponsor de deuren moest sluiten was het tijd voor een nieuwe uitdaging in de vorm van Quantum en Zunnebeld. Nieuwe materialen werden in deze periode dan ook veelvuldig getest.

Vismaat Gerald met succes op de Pelagic Shad van Quantum.

Op troebele rivierputjes zocht ik naar snoekbaars op half water. Dit resulteerde niet in monstervissen, maar regelmatig wel in zeer veel actie. Dat troebele water heeft veel voordelen, de vis zit ondiep en is overdag actief. De Pelagic Shad van Quantum bleek een effectief stukje kunstaas. Vanwege de beperkte hoogte van de shad en unieke haakconstructie is de shad gemakkelijker te inhaleren waardoor het aantal missers duidelijk afneemt.

Te veel wind voor de visboot, maar met de bellyboat nog te doen en daar heb ik geen spijt van ๐Ÿ˜›

In januari heb ik regelmatig op baars gevist. Wanneer eenmaal actieve vis werd gevonden konden er soms meerdere grote exemplaren in korte tijd worden gevangen. De Side Scan technologie is inmiddels zo goed dat je hiermee structuren en soms zelfs de baarzen kunt traceren. Het is geen garantie op succes, maar het helpt wel om snel interessante stekken te lokaliseren.

Met behulp van de Side Scan ๐Ÿ™‚

Februari en maart stonden in het teken van wisselvallig weer en veel wind. Dit maakte het vissen vanuit een boot vrijwel elk weekend onmogelijk. Met de bellyboat kon er wel worden gevist op kleine beschutte plasjes. Werpend met shads leverde dit mooie snoekbaarzen op.

Met een klapper het seizoen uit

Maart heeft is bijzonders. De natuur ontwaakt langzaam en de aanstaande sluiting van het roofvisseizoen geeft extra vangdrang. Voor mij roept het ook herinneringen op naar snoekbaarsvissen op mijn thuiswater. Het is een typisch snoekwater en elke snoekbaars telt voor mij als 10 stuks op een ander water.

De klapper, een dik kasteel op een water waar ze niet veel zwemmen. Hoe vet is dat?!

De laatste dag van het seizoen ging ik alleen op pad en bekende plekjes waar ik vroeger samen met mijn vader al viste werden afgevist. Op de Side Scan was het duidelijk te zien, ze lagen er! Vier stuks op een mooi bultje en met behulp van de ankerfunctie en de dieptelijnen op de dieptekaart kon ik ze perfect aanwerpen. Al snel ving ik de eerste, een agressief mannetje. De andere exemplaren hadden echter geen interesse in mijn kunstaascollectie.

Tijd voor een nieuwe stek en wederom zag ik mooie signalen. Geen reactie op een shad met loodkop, maar de eerste worp met de dropshot was het wel raak. Even denk ik aan snoek, maar… het een onvoorstelbaar dikke snoekbaars doorbrak het oppervlak! Dat dit ‘snoek’water en ook nog eens werpend met kunstaas. Een prachtig einde van het seizoen!

De plannen voor het nieuwe seizoen worden al weer gemaakt en het werpend vissen zal daarbij wederom centraal staan. Het zal eerst afwachten zijn hoe het Corona virus zich ontwikkelt, maar hopelijk zien we elkaar snel in goede gezondheid op het water!