***Snoekbaars van 97 cm & 120 cm snoek*** Krankzinnige opening van het seizoen

25/06/2020

Je zit al twee maanden in de startblokken en dan wordt je die laatste zaterdag van mei losgelaten. Zo ook Said el Felyani van Baitnation.nl en zijn vismaat René Lunenburg. Altijd oppassen natuurlijk met valse verwachtingen, maar dat was voor hen niet nodig. Het werd een droomopening.

Door Said El Felyani

Aangezien onze passie bij het vissen op snoekbaars ligt, kun je wel raden waar onze pijlen op gericht waren bij de opening. Eigenlijk had René het plan om naar Spanje te gaan met de openingsweek om daar een week te gaan vissen, maar door de Corona maatregelen is dit niet door gegaan. Helaas. Of niet helaas 😉 Zo werd het plan geboren om een paar dagen vrij te nemen met de openingsweek, en deze dagen volledig te benutten om te gaan vissen.

Wat een eer om te kunnen vissen met kunstaas wat je niet zo 1,2,3 ergens anders kunt verkrijgen. Klik HIER.

De voorbereidingen zijn getroffen, Baitnation heeft mij weer hele mooie aasjes uit Amerika toegestuurd om deze eens flink aan de tand te gaan voelen. Zaterdag moesten we eerst allebei overdag werken, dus zouden we ’s avonds lekker met de boot weg gaan om eens te kijken of de snoekbaarzen er zin in hadden op de rivier.

Het plan was om met name werpend en vertikalend aan de slag te gaan. Om een uur of 7 lagen we zodoende op het water en al snel meldden de eerste vissen zich. René mocht de eerste dikke vis van het seizoen al noteren. Wat een top avond. Wat een opening! We love it!

Meteen al een dikke vis! Wauw!

Hierna vingen we nog wat vissen. Het kon niet op en al helemaal niet toen het mijn beurt was om een dikke vis te drillen. Wat een beauty! Ik hoop ooit in mijn leven nog zo’n mooie snoekbaars te vangen. Wat een vis… Die vinnen, gewoon blauw!

Karpervissers noemen dit karaktervissen! Wat een beauty!

Dan je natuurlijk dolblij en op meer durf je niet te hopen. Maar de taart was nog niet op. Even later stond René wederom met een hengel zo krom als een hoepel. 100% een dikke vis en jawel… eenmaal boven water werd dat bevestigd.  Een waanzinnige afsluiter voor een fenomenale avond.

Story continues

Op naar de volgende dag, wederom een ochtendje vissen op snoekbaars, maar dit keer met onze andere vaste vismaat Errol er bij. Dit is eigenlijk hetgeen we het voor doen, lekker gezellig met zijn drieën er op uit en lekker stom ouwehoeren in de boot over van alles en nog wat! Dat je mooie vissen vangt is dan de kers op de taart.

Hoe mooi wil je het hebben…

Het werd een geweldige ochtend.  Geen hele grote vissen, maar met 36 vissen sloten we af en hadden we geen enkele reden tot klagen. Niet alleen snoekbaars dit keer, maar ook een paar leuke baarzen.

Baarzen en geen kleintjes ook.

Dag 3 had René Stefan Elgers (en Tamara) gevraagd of hij ons een dagje wegwijs wilde maken met het snoeken op groot water. Daar hadden wij samen nauwelijks ervaring mee en dus was alle kennis en know how welkom. Wat een topervaring ook al heb ik genadeloos geblankt. Twee snoeken wisten mij te ontkomen door los te schieten. René was fortuinlijker met twee snoeken. Houd je vast… een van 112 cm en als klapper een monster van 120 cm. Ongekend! Bammm!!!

Holy shit! Tussen de snoekbaars bedrijven door.

De avond er voor zijn we bij Steef en Tamara blijven slapen, om vervolgens een dagje op het Volkerak te gaan vissen op snoek. Het enige dat meewerkte was het weer. Man… wat was het warm! Om een uur of half 1 besloten René en ik om eieren voor ons geld te kiezen en lekker richting huis te gaan.

Toch bleef het zo hard kriebelen dat we ’s avonds weer even naar de rivier zijn gereden om te gaan snoekbaarzen.  Dat bleek een hele goede keus te zijn, want de teller eindigde op 43 vissen, en René mocht weer een kasteel bijschrijven op zijn naam.

Weer een kasteel!

Ik wist regelmatig ook mooie baarzen te vangen tussendoor op de Missile Baits Shockwave. Van dit aasje kunnen ze op de een of andere manier niet zo goed vanaf blijven. Wellicht vanwege de mooie staartactie die hij heeft, en het slanke lichaam.

Op de Shockwave.

Het slot akkoord

Ik besloot onze laatste visdag eens te gaan experimenteren met Worms, om de kijken of deze net zo veel opleveren als shadjes met een schoepstaartje of V-tail. Dit bleek een groot succes te zijn, keiharde aanbeten en wederom mocht ik weer een kasteel vangen. Zoals je ziet was deze snoekbaars super gretig!!

En of die Worms in de smaak vallen…

Gevangen op een 5’’ Float ’N Catch Worm van Deep Creek Lures.

Ik wist ook nog een paar mooie bijvangsten te noteren. Die rivier is al prachtig om op te vissen en in mijn ogen het meest mooie watertype. Het is er eigenlijk altijd weer anders, maar die bijvangsten die je altijd weer verrassen… Daar staat het stromende water toch wel om bekend.

Mijn revanche 😛

Altijd weer verrassingen.

Als kers op de taart wist René onze openingsweek af te sluiten met een kasteel van 97 cm! Wij leven nog steeds op een roze wolk kun je begrijpen. We hebben in een weekje tijd meer dan 200 vissen gevangen met daarbij vissen van de buitencategorie. Ongekend blij mee! Succes dit roofvisseizoen Roofmeisters!

Je kunt een seizoen slechter beginnen… 🙂

Said el Felyani is zoals je hebt kunnen lezen een echte riviervisser en met name de snoekbaars heeft een speciaal plekje. Volg Said op Instagram, waar hij regelmatig vette vangsten post! Klik HIER.