Successtory tijdens de seizoensopening!

03/06/2023

Het openingsweekend is weer over, een weekend met heerlijk weer, harde beten en grote lol. Roofmeister Luc de Groot is op pad gegaan met zijn goede vrienden Gijs de Haan en Lau Boom. Als deze drie gaan vissen samen, gebeurt er altijd wel wat. De ene keer zijn het dikke vissen en de andere keer weer enorme blunders.

Door Luc de Groot

Dit weekend was het eindelijk weer tijd om op pad te gaan met mijn goede vrienden Lau en Gijs. Een weekend als dit staat garant voor grote lol, dus dat ging sowieso goedkomen, nu de vis nog. Met het openingsweekend gaat het me vooral om de lol en de feeling terug krijgen. Ik kies dan ook altijd voor meerdere technieken en redelijk klein kunstaas, zodat ik alles kan vangen en lekker veel beet krijg. Op deze manier kan ik kijken op welke vissoort ik meer ga vissen in de weken die volgen!

Het openingsweekend gaat me vooral om de lol en om te zien welke soorten aan staan.

Het uitgooien van ondieptes met klein aas heeft de eerste dag altijd mijn voorkeur. Ik vind het heerlijk om beet te krijgen en niet te weten wat het kan zijn. Crankbaits, kleine spinnerbaits en chatterbaits zijn mijn favorieten wanneer het zomer is. Wanneer deze niet werken, dan probeer ik het altijd net iets dieper buiten de plantenvelden met een kleine shad. Het zal niet de eerste keer zijn dat je een dikke vette bonus vis haakt op deze manier!

Bliksemstart op de eerste dag

We hebben drie dagen op stromend water gevist. We hadden al super snel door dat de vis op ondiep water lag. Dieper kregen we echt een stuk minder beet. De eerste dag begonnen we al direct goed, we kregen op de eerste paar worpen al een paar knallers van aanbeten op onze Bullybite van Westin, een top plugje in deze tijd van het jaar.

De Bullybite lijkt wat lomp, maar is echt geen probleem voor een gulzige baars.

Binnen no time stond de teller al op 5 vissen, dat begon goed! Maar zo snel als dat de aanbeten kwamen, verdwenen ze ook weer. Hier en daar vingen we nog wel wat vis, maar niets bijzonders meer. We hadden sowieso als plan om de ochtenden mee te pakken en dan thuis te lunchen en eind van de middag en avond weer te gaan vissen. Ik heb de luxe dat ik drie hellingen binnen 10 minuten van huis heb, elk weer op een andere rivier, dus de keuze was reuze!

De aanbeten kwamen direct, maar verdwenen snel. Tijd om in de middag te wisselen van rivier!

De keuze viel op een rivier waar ik minder vis dan op de andere rivier, ik vis hier minder, puur omdat deze extreem getij afhankelijk is en ik gewoon een hele dag wil vissen. Het tij was goed voor de middag en avond dus de keuze was snel gemaakt, want dit was wel een rivier waar echt dikke vissen zwemmen. Al snel merkte ik een groot kribvak op met planten en ik had het gevoel dat dit nog weleens het huis kon zijn van een grote snoek. Op een van de eerste worpen knalde er al een metersnoek op Lau zijn shad, maar hij miste hem. Enkelen tientallen meters later los ik een ontzettend logge vis, Lau gooit er overheen en boem, de eerste metersnoek lag in het net!

De eerste dag direct een meter, onze gut feeling over deze stek klopte zeker!

Na deze vis lieten de snoeken zich niet echt meer zien, maar de buit was toch al binnen, we zaten op rozen! Tijd om wat snoekbaars te gaan vangen. We kozen een ondiepe stek waar een mooie stroomnaad liep naar een zijtak van de rivier. Op dat ondiepe water zijn die aanbeten ook zo heerlijk! Al snel vingen we een aantal snoekbaarzen en konden we meer dan tevreden op huis aan, want de wekker ging de volgende dag weer gewoon om 5:30…

Een stroef begin en mooi eind

Dag twee begon een beetje stroef, we kregen niet meer zo enthousiast beet als de dag ervoor. We konden een paar mooie vissen bij elkaar sprokkelen in het begin van de ochtend, maar we moesten er hard voor werken!

Toen deze boven kwam, dachten we dat hij net aan 80cm zou zijn, zo dun was ze. Op het meetlint kwam ze uiteindelijk tot 97cm!

Later op de ochtend, rond een uur of 11:30 ging opeens de killswitch aan. Zo kan het dus gaan op de rivier… Ik merkte dat rond die tijd het getij flink aan kwam zetten en het water begon goed te stromen op het ondiepe. Die stroming is cruciaal, stromend water betekent vaak actievere vis. Een knotsgek kwartier volgde, we konden er een stuk of 10 vissen bij vangen en we eindigden met wederom een metersnoek. Deze zag wel een hapje in mijn 10 cm Shadteez Slim, bedoeld voor de snoekbaarzen.

Een zeer welkome verrassing op 1,5 meter water tijdens het jiggen op snoekbaars.

De beet ging er weer snel uit, maar wij waren meer dan tevreden, tijd om te lunchen en van water te switchen! De wind ging flink aantrekken, dus besloten we naar de kleine rivier te gaan en daar snel langs wat hotspots te gaan. Daar was het al snel ook weer raak, op elke stek vingen we razendsnel een aantal mooie vissen. Knalharde aanbeten en veel actie verveelt gewoon nooit!

Knallers van beten en veel actie verveelt nooit…

Opvallend was dat we in de eerste 5 minuten alle beten kregen. Daarna viel het weer stil, waarschijnlijk hadden we alle actieve vis al gevangen. Hierdoor waren we snel door alle spots heen, ook begon het langzamer te stromen. Een teken dat de beet er waarschijnlijk ook snel uit zal gaan. We hebben nog een hele poos door gevist, maar zonder resultaat, dit was echt het weekend van bijtmomenten…

Harde wind en vermoeide koppies

De laatste dag gingen we een ochtendje op pad, maar dit bleek erg moeizaam. We vingen weinig vis en de wind was zo hard, dat we eigenlijk niet goed konden vissen op bepaalde stekken. Het was een weekend van hele grote ups, maar we moesten wel door hele lange perioden heen zonder beet. Zo kan het gaan in de visserij!

Het ene moment lijk je niets fout te kunnen doen en het andere moment valt alles stil.

Hier en daar plukten we nog wat vis weg, maar die echte bijtmomenten van de twee dagen daarvoor bleven uit. Waarom? Joost (Spraakman) mag het weten, maar wij kozen eieren voor ons geld en besloten te stoppen na een geweldig, maar vermoeiend weekend met harde beten, grote lol en prachtige vissen!

Lange momenten van stilte, afgewisseld door enorme beet momenten, het was een apart weekend maar weer heerlijk om op het water te zijn met vrienden en heerlijk weer!